Real Alcázar - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Real Alcázar - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Real Alcázar

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Oktober 2017 | Spanje, Sevilla

Vroeg op, in ons hotel is geen ontbijt mogelijkheid, maar naast het hotel en in de straatjes rondom zijn talloze restaurantjes en barretjes, maar we gaan eerst richting het paleis van Real Alcázar. Onderweg vinden we een leuk restaurantje waar ook door de locals ontbeten wordt en hier nemen wij dan ook ons ontbijt. Het heeft nogal geregend vannacht en het is nog niet helemaal droog, maar onder de grote parasols kun je prima buiten zitten, want de temperatuur is prima.
Thuis hebben we al e-tickets gekocht voor R.A. dit is een hele goeie tip geweest , want de rij voor de luitjes zonder Richter is aardig lang. Er zijn nog twee rijen: eentje voor de mensen met een e-ticket en nog een rij voor de bezoekers die met een gids naar binnen gaan. We zijn er tegen half tien, kaartje is met tijdslot voor 10.00 uur. We schuiven vast aan in de rij en we hoeven niet lang te wachten of de enorme deuren worden geopend en mogen we naar binnen. Eerst door de security etc en dan zijn we " vrij" om te gaan en mogen net zo lang binnen blijven als we willen.
Het is een heel groot complex dat meerdere paleizen omvat en prachtige tuinen.
Al in de 10e eeuw werd er door de heerser Abd-ar-Rahman I-II opdracht gegeven voor het bouwen van een soort kasteel. Omstreeks de 14e eeuw begin de bouw van het huidige paleis en daarna is er door de eeuwen heen nog het nodige aangepast en uitgebreid.
Het is een prachtig paleis met Moorse, gotische en Renaissance invloeden geworden. Binnen zijn tentoonstellingen, op dit moment : prachtige waaiers uit de hele wereld en in een andere zaal : schitterende , veelal heel oude , tegels.
Verschillende koningen hebben hun eigen stempel op Real Alcázar gedrukt en later ook de koninginnen waaronder Isabella I die een heel gebouw toevoegde ( Casa de la Contratación) en aan Karel V hebben we de rijk versierde kamers te danken.
Er is zo veel te zien hier, teveel om op te noemen. Soms prachtige plafonds, dan weer schitterende muren vol geglazuurde tegels, sierlijk stuc werk , zo fijn dat het op afstand bijna kant lijkt. In de salon de Embajadores bevindt zich een oog verblindende koepel uit 1427, bestaande uit gesneden en verguld houten vlechtwerk. Er is paleis met enorme wandtapijten en een mooie kapel. De tuinen zijn een wereld op zich. Hier kun je heerlijk rond dwalen, overal kleine fonteintjes , die verkoeling geven in de hete zomers. Vandaag is het bewolkt, af en toe een buitje regen, temperatuur toch rond de 23 graden, dus om rond te dwalen is dit prima , want bij 40 graden doe je toch iets minder en zo warm, of nog warmer is het hier zomers wel.
Al met al brengen we hier een groot deel van de dag door, met een tussenstop bij het café alhier. De tuinen zijn erg afwisselend , heel veel verschillende soorten bomen, struiken, bloemen. Er is orgel op waterdruk die op het hele uur een muziekje laat horen. In eerste instantie lijkt dit gewoon een onderdeel van de lange muren in het park , weliswaar mooi versierd met tegels en beeldjes, maar die zie je op meerdere plekken hier. We ontdekken leuke kleine tegeltjes op de grond, er zijn mooie banken om op te zitten, ook geheel betegeld. Er is zelfs een heel paviljoen betegeld, zowel van binnen als van buiten. Wat een rijkdom, hoeveel vaklui moeten hier niet aan gewerkt hebben.....
Real Alcazár moet je dus niet missen als je in Sevilla bent. Het doet denken aan het Alahambra in Granada, maar dan toch iets " gemoedelijker" , wel bijna net zo mooi.
Er mogen 750 bezoekers per uur naar binnen, de grotere groepen met gids gaan ws ook weer naar snel naar buiten, want de drukte valt hier heel erg mee. Iedereen verspreid zich en je kunt eigenlijk alles rustig bekijken.
De ondergrondse baden zijn ook zeer de moeite waard.

In de namiddag lopen we richting de rivier en ploffen op een terras neer, tijd voor een " cerveza" oftewel een biertje. Met uitzicht op de Toto del Oro.
De zon laat zich nu volop zien, de lucht is hemelsblauw en de temperatuur 30 graden , niet verkeerd dus.
Op weg naaf ons hotel komen we nog een aantal mooie gebouwen tegen, een houten deur met 24 verschillende houten hoofden erop, smeedijzeren erkers en balkons, leuke tapasbar waar de grote hammen boven de bar hangen, enz.
Je kunt hier ook fietsen huren , er zijn fietspaden maar die zijn niet heel duidelijk zichtbaar ( een deel van de straat wordt door ijzeren noppen op de grond aangeduid als bestemd voor de fietsers, maar dat geeft nogal eens verwarring ). In de oude binnenstad is alles op loopafstand en de bezienswaardigheden staan duidelijk aangegeven. Tot nu toe vinden we alles en de rest ontdekken we bij toeval.