Wijn proeven - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Wijn proeven - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Wijn proeven

Blijf op de hoogte en volg Tineke

28 April 2015 | Georgië, Tbilisi

Vandaag wordt het wijnproeven. Na een zeer uitgebreid ontbijt gaan we eerst naar het museum van Alexander ............., een dichter. Prachtig huis met veel oude familiefoto 's en op de 1 etage de kamers waar de familie gewoond en geleefd hebben. Er is een gids in het museum, een jonge dame, zal de rondleiding in het Engels doen. Het is net of er op een knop gedrukt is en het bandje gaat lopen. In een ademtocht wordt het hele verhaal afgedraaid. Iedereen is binnen de kortste keren de draad kwijt. Op verzoek vraagt Lewan of ze iets langzamer kan spreken. Helaas lukt dat haar niet. Er is nog een tweede gids, Duits sprekend, en als je even naar een voorwerp kijkt, ratelt zij haar verhalen het Duits af, dit loopt parallel met de andere gids. Er ontstaat een soort kakofonie van geluiden. De kamers zijn prachtig ingericht, dus het is evengoed erg leuk. Dan naar beneden , naar de wijnkelder en hier wordt ons een glas wijn aangeboden. Proeven betekent hier: de wijn opdrinken . Om 10.30 uur zitten we dus aan de wijn. Het museum heeft ook nog een prachtige en grote tuin, het is heerlijk weer, lekker rondgelopen.
Ook nog gestopt in het centrum van Telavi, mooie gebouwen, een boom met vele meters omtrek en honderden jaren oud.
Dan gaan we naar de volgende wijn lokatie, nu een groot complex. Men maakt in deze streek al 7000 jaar wijn, op traditionele wijze. De druiven worden met de blote voeten fijn gestampt, de pulp en het sap wordt samen in een grote aarden kruik gedaan. Deze kruiken zijn in de grond gegraven. Men laat dit spul drie maanden zitten, dan wordt de pulp eruit gehaald, daar wordt sterke drank van gemaakt, soort grappa, met alcohol percentage van 50 tot 90% . Het sap blijft nog aantal maanden in het vat om wijn te worden. In deze wijnproeverij wordt dit ook nog zo gedaan, alleen dan in grote hoeveelheden. De flessen worden nog met de hand van een kurk en omhulsel voorzien en het etiket wordt er op gelijmd. De dames die dit doen vinden het erg leuk dat wij willen kijken hoe zij dit doen. Ook hier ratelt de gids haar verhaal af en als je wat achteraan loopt is zij al klaar met haar verhaal tegen de tijd dat je er bent. De helft van de groep gaat dus zelf maar haar gang en dat levert ons dus een kijkje " in de keuken" op.
Ook hier is het wijn proeven, nu zelf 4 glazen. Hier haak ik af, het is nog ochtend en ik wil de rest de dag ook nog bewust meemaken. Elly houdt niet van wijn en er zijn meer mensen die het genoeg vinden.
Er zijn meer dan 500 soorten druiven ( nooit geweten) en 80 soorten worden hier in Kakhetie verbouwd. Tijdens de Russische overheersing werd er een miljoen liter geproduceerd! In 2006 legden de Russen een embargo op en moest Georgie een andere markt voor hun wijn zoeken. Nu exporteren ze naar Azië, Canada en Europa.

De stemming onderweg in de bus is eerst wat luidruchtiger, maar al spoedig buitengewoon rustig.
We lunchen bij een Georgisch gezin. In de grote tuin staat een lange tafel vol met lekkernijen, vlees ligt op de grill, de wijn ontbreekt niet. Er is ook nog een soort cognac en de nog sterkere chacha. Het is ontzettend leuk om alle heerlijke gerechten te mogen proeven en er staat echt heel veel op tafel. Veel rauwkost, komkommer, tomaten, gegrilde aubergine, champignons, gevulde wijnbladeren, bieten, wortelen etc etc. Ze eten kleine bosuitjes rauw op, evenals stukjes sla of ander onbekend groen blad. Vers gebakken brood, kaas en dan vergeet nog heel veel....
Als afsluiting gaan we nog eenmaal wijn proeven, nu in het wijnkelder van paar honderd jaar uit, heel kleinschalig, waar een oude man met gouden tanden ( hebben veel mensen hier ) met een aarden kruik wijn uit de kruik ( in de grond) schept en laat proeven, verschillende smaken. Hier hangen de oude werktuigen aan de muur en in deze kelder moet je goed uitkijken waar je loopt want je mag niet op de aardewerk deksels gaan staan. Aangezien de kruiken in soort kuilen zijn ingegraven is de vloer verre van egaal en totaal ongeschikt voor het gezelschap wat inmiddels zeker tien glazen wijn achter de kiezen heeft.....
Tegen vieren terug in Telavi , wij tweeën + een reisgenoot hebben nog energie genoeg om ons te laten af zetten in het centrum en de markt te bezoeken. Ook het oude centrum opgezocht . Hier is alles zo keurig gerestaureerd dat het nieuw lijkt. We vinden gelukkig nog een oude stadsmuur en kerk die op instorten staat, maar kennelijk nog gebruikt wordt want er hangen nog iconen etc.
Het is een half uur lopen naar ons hotel en dan is het al weer bijna tijd voor het zeer uitgebreide diner!
Morgen gaan we de kou tegemoet , het is ca 7 graden in de bergen, afgelopen dagen steeds 20+ gehad, zal even wennen worden.

• 28 April 2015 - 20:25

Frans Heijmans:

Begrijp waarom dat ontbijt zo stevig was... alcoholistisch dagje geweest zo te lezen :-)

• 29 April 2015 - 04:45

Tineke Wildschut:

Ja dat klopt, dit was ook wel iets voor jou geweest. Heerlijk eten, alles vers van het land en ik weet niet hoeveel verschillende soorten wijn