Lincoln Center, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Lincoln Center, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Lincoln Center, New York

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Maart 2019 | Verenigde Staten, New York

Maandag 25 maart 2019, New York, aankomst in Amsterdam dinsdag 26 maart 2019

Onze laatste dag hier in deze mooie stad. We gaan eerst ontbijten , dan laten we onze bagage achter in hotel en nemen de metro , nu naar het Lincoln Center. Een groot cultureel centrum, waar de Opera is , Ballet, Musical, het Philharmonisch orkestje olv Jaap van Zweden speelt, alle secties ondergebracht in eigen gebouw. Als we aankomen oefent er buiten een orkest bestaande uit muziek studenten, klinkt uitstekend.

Lincoln Center for the Performing Arts is een complex dat bestaat uit drie hoofdgebouwen en verschillende faciliteiten voor binnen- en buitenuitvoeringen. Het is het grootste centrum voor podiumkunsten ter wereld. Lincoln Center in New York werd gebouwd als onderdeel van de Robert Moses’ stadsvernieuwing van Lincoln Square tijdens de jaren vijftig en zestig. De drie hoofdgebouwen werden geopend in 1962 (David Geffen Hall, voorheen bekend als Avery Fisher Hall), 1964 (Metropolitan Opera House) en 1966 (David H. Koch Theater, voorheen het New York State Theater). Het Metropolitan Opera House, de David Geffen Hall en het David H. Koch Theater zijn wereldberoemd geworden dankzij de concerten, opera’s en balletvoorstellingen die er worden gehouden. Ook maakt de bekende Juilliard School deel uit van het Lincoln Center.
Het cultureel centrum is met een oppervlakte van maar liefst zes hectare enorm! Het is echter erg moeilijk om aan kaartjes te komen, meestal zijn de kaarten meteen uitverkocht, dus een voorstelling of concert bijwonen zit er niet in voor ons, daarom is het des te leuker dat we de studenten buiten kunnen beluisteren.

Enthousiaste wandelaars als we zijn besluiten we terug te lopen naar ons hotel, zoals steeds is het nog een aardige wandeling, maar zo zien we toch het meest. We lopen Broadway nog een stuk over, drinken uiteraard ergens koffie en halen onze bagage op. Dan opnieuw met de metro richting Penn Station, waar we de trein naar Newark nemen, dan nog de shuttle naar het vliegveld.
Inchecken , paspoort scannen etc hebben we al gedaan dus dat scheelt, dan alleen de rij in om door de security heen te komen.
Overal zitplaatsen met aansluitingen voor alle moderne apparatuur en op de IPads op de tafel bestel je je eten of drinken. Je kunt er ook een boek kopen, wordt dan aan je tafeltje bezorgd.
Vliegtuig is op tijd, er is storm op komst, maar we vertrekken gelukkig toch.

New York is een aangename verrassing voor ons geweest. Er zijn vele mooie dingen te zien, de super moderne en steeds hoger wordende gebouwen en de vele oudere gebouwen. Er is geen gebouw hetzelfde en voor wie er oog voor heeft er zijn vele mooie details, beelden, versieringen te vinden op de oude bouwwerken en de nieuwe zijn architectonische hoog standjes.

We hebben veel plezier gehad van onze New York City Explorer Pass. Wij hebben gekozen voor een pas met zeven attracties. Je bent flexibel welke attracties dat zijn, keuze uit ca 80 mogelijkheden en wanneer mede pas wilt gebruiken. Je koopt deze pas online van tevoren, de pas dan 1 jaar geldig, start op de eerste dag van gebruik. Als je zoals wij 8 dagen in New York bent, dan is een onbeperkte metrokaart ook handig, hiermee kun je 7 dagen net zoveel met de metro en bus gaan ala je wilt, handig gezien de grote afstanden hier.
Eten en drinken kun je net zo duur maken als je wilt, de vele foodtrucks verkopen in de ochtend verse broodjes, croissants, bagels etc of belegde broodjes , ook koffie etc. Voor iedereen wat wils. De New Yorkers zie je in de ochtend vaak met een beker koffie in de ene hand, boordje in de andere hand gehaast door de stad lopen. Kinderwagens zijn voorzien van twee plekken om je beker drinken in te zetten.
In de middag en avond verkopen de foodtrucks weer andere lekkernijen. Verder zijn er allerlei restaurants : van zelfbediening tot hele chique. Supermarkten zijn vaak dag en nacht open. Er zijn heel veel tentjes waar je heerlijk kunt ontbijten, soort luxe bakkerijen. Wij hebben een mix gebruikt, soms een broodje voor onderweg, ontbijt in luxe tentje of in een ouderwetse soort " Diner".
Voor alle attracties moet je wel wat tijd uittrekken, overal zijn strenge veiligheidscontroles, dus wachtrijen . Het was nu nog geen hoogseizoen , maar als er jaarlijks 60 miljoen toeristen naar NY komen, kun je je er wel wat bij voorstellen, soms wordt de Brooklyn brug zelfs afgesloten voor voetgangers omdat er dan al zoveel mensen op de brug lopen dat er geen doorkomen meer aan is. De brug houdt het wel, ooit hebben er 21 olifanten overheen gelopen om aan te tonen dat de brug echt sterk genoeg is