Ring of Kerry - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Ring of Kerry - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Ring of Kerry

Blijf op de hoogte en volg Tineke

27 Mei 2017 | Ierland, Killarney

Bij het ontbijt krijgen we een tafeltje aan het raam, met uitzicht over de golfbaan en het meer. Niet verkeerd om hiermee de dag te beginnen.
Vandaag willen we de Ring of Kerry gaan rijden, schijnt één van de mooiste routes van Ierland te zijn. Het is een rondrit van 217 km, afstand zegt niet alles, de weg is op sommige delen nogal smal, er moet rekening gehouden worden met allerhande weggebruikers: auto's, bussen, koetsjes met paarden, fietsers, wandelaars en schapen . Nu mag je hier op deze smalle wegen 100 km rijden, maar gezien de vele bochten, soms nogal haaks en de diversiteit aan weg gebruikers lijkt dat niet haalbaar. We willen natuurlijk ook nog graag genieten van de omgeving . We zien wel hoe ver we komen.
Het is nogal bewolkt , regen voorspeld en frisjes, we gaan eerst naar Muckross House en Muckross Abbey, een groot landgoed midden in het Killarney Nationaal Park. We parkeren de auto bij de oude school. Er zijn ontzettend veel sporters op de parkeerplaats , er blijkt een (hard) loop tocht te zijn, we mogen ook mee doen, maar bedanken hiervoor en wandelen in ons eigen tempo naar een ruïne van een soort abdij, met een kerkhof erachter. Lekker rond struinen hier. We kunnen ook met een koetsje naar Muckross House, maar dat doen we natuurlijk niet. We nemen het wandelpad langs het meer, wat hier daar heuvel op en af gaat, maar ook mooi uitzichten biedt.
Het Muckross House is een mooi oud gebouw met erachter een mooie tuin en aan de zijkant een heel groot grasveld , tot aan de oevers van het meer. Er gaat ook een boot naar de overkant, naar Ross Castle, maar ja daar staat onze auto niet. De zon is er weer en de lucht wordt steeds
blauwer .
Een groot deel van de ochtend is inmiddels om dus tijd om naar Kenmare te gaan, het eerste stadje aan de Ring of Kerry. Een leuke plek, hier is een wielerwedstrijd gaande. Een deel van het centrum is afgezet en de eerste renners worden nu zo ongeveer terug verwacht. Tijd voor koffie, in de zon en tussen de toeschouwers langs het parcours in de hoofdstraat. Gezellige boel hier.
Nog even onze picknick spullen inslaan en dan weer en route. De volgende stop is Sneem, ook een heel leuke en mooie plek. We vinden een heerlijk plekje aan de rivier en eten hier onze lunch.
Leuke winkeltjes, gekleurde huizen etc. Nu komen we in een auto rally terecht. Het is een dag
vol activiteiten hier.
Onderweg zijn er mooie uitkijkpunten, ééntje die je zeker niet moet missen is Lady' s View. Koningin Victoria zag dit uitzicht en was zo enthousiast dat ze er op aandrong dat haar hofdames ook kwamen kijken. Je kijkt op Upper Lake en het dal.
Het is echt een schitterende weg, bergen, meren, rivieren , de oceaan en leuke dorpen. In Waterville stoppen we voor een drankje en rijden zo toch de hele Ring of Kerry rond.
Aan het eind gaan we nog naar Ross Castle, dat hebben we vanochtend overgeslagen, maar het is nog steeds prachtig weer, dus bezoeken we dit kasteel ook nog. Het ligt ca 3 km buiten Killarney, een stukje erfgoed. De grote vestingtoren is uit de 16e eeuw, ligt aan de oevers van Lough Leane. Tijdens de bouw ervan zou een profeet hebben voorspeld dat het fort nooit zou worden ingenomen , tenzij de aanvallers over het meer kwamen. De troepen van Cromwell lukten her niet Ross Castle in te nemen . Hierop ging Ludlow, de leider van het detachement in een boot over het meer op het kasteel af. Het belegerde garnizoen dacht dat de voorspelling uitkwam en gaf zich zonder slag of stoot over!

In de avond naar Killarney, gezellig druk hier, alle pubs zijn overvol, veel muziek, ook op straat.
We hebben tafeltje aan het raam bij ons diner en kunnen goed volgen wat er in de hoofdstraat allemaal gebeurt. Ook nu weer dames is feestjurken , met high heels.
Op het resort nog een avond wandeling gemaakt, de konijntjes spelen op het golf terrein.

• 28 Mei 2017 - 19:52

Elly:

Hallo Thijs en Tineke, zo even al de reisverslagen tot nu toe gelezen.
    Gisteravond laat terug uit Griekenland.
    Het was een gezellige vakantie en het was erg prettig met Suzanne.
    Leuk om te lezen waar jullie heengaan.
    Ik ben in die omgeving ook een paar maal geweest en vooral het speciale groen van
    het Ierse landschap herinner ik mij nog goed.
    Hebben jullie inmiddels ook al wat zalm gegeten, die is ook prima.
    Ik ben benieuwd naar de volgende reisdagen.
    Nog heel veel plezier in Ierland.
    Groetjes Elly.