Himeji-Jo - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Himeji-Jo - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Himeji-Jo

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 April 2017 | Japan, Kyoto

We verlaten deze stad weer en gaan op weg naar Kyoto. Onderweg bezoeken we het Kasteel Himeji-Jo, het grootste van Japans twaalf overgebleven kastelen. Het ligt op een hoge heuvel in de stad Himeji. De Japanners noemen het kasteel ook wel het " zilverreigerkasteel" . De witgepleisterde donjon en zijgebouwen doen denken aan een witte reiger die de lucht in vliegt.
Het kasteel is voor veel bezoekers het ultieme Samoerai kasteel: een militair gebouw met gracieuze lijnen. Het is in verschillende films als decor gebruikt ( de film Ran uit 1985, een James Bond film etc, het gebouw staat inmiddels op de Unesco lijst.
Het is een prachtig gebouw, telt 6 verdiepingen ( eigenlijk 7 want er is nog een kelder ). De Donjon van Himeji-Jo werd door de landheren gebruikt in geval van belegeringen of tijdens militaire oefeningen. In de muren zitten openingen. Hier gooide men stenen, kokende olie of water op de hoofden van de indringers. Er zijn schietgaten in de vorm van cirkels en rechthoeken voor de boogschutters en musketiers. Samoerai kastelen vallen op door hun elegante terugwijkende muren, die voor indringers bijna niet te beklimmen waren. Achter de toegangspoort ligt een labyrint van doorgangen en poorten die bedoeld waren om de vijand in verwarring te brengen . Er is ook nog een slotgracht rondom, dus je moest wel heel veel moeite doen om binnen te komen als vijand.
In de toren der Ijdelheid woonde prinses Sen ( 1597-1667) met haar gevolg, elke nacht werd de deur door bewakers vergrendeld. De kersenbloesem is komende, nog niet volop. Het is zondag, prachtig weer en de bevolking is er massaal op uit getrokken, zit op kleden onder de kersenbomen te picknicken, een feest om te zien. Een aantal vrouwen in kimono, zo mooi.
We moeten ca 1 uur in de rij staan, dit doet ons besluiten om eerst naar de Koko-en tuinen te gaan. Hier zijn negen tuinen in Edostijl aangelegd, op de plek waar vroeger de samoeraihuizen stonden. Kaartje uit de automaat halen, ons combi ticket bij het loket laten zien om een papieren ticket voor kasteel te ontvangen. Prachtige tuinen, in verschillende stijlen, met beekjes, bruggetjes , karpers en natuurlijk bomen, struiken en bloemen. Er is een deel met bamboe, een naaldbomen tuin, etc. Er is een theehuis, waar Japanse vrouwen in prachtige kimono's met hun kleine kinderen( ook in kimono) naar binnen gaan.
Het is heerlijk in de tuinen en niet erg druk.
Na dit moois gezien te hebben terug naar het kasteel. De rij wachtenden is er niet korter op geworden, nu 1,5 uur. Wij zijn een klein beetje creatief: laten onze ticket en bewijs dat we wachttijd van één uur hebben. Dag ene uur is wel om en we hieven toch zeker niet weer helemaal achteraan te gaan staan. Nou ja, dus wel. We doen net of het toch niet helemaal begrijpen en vragen waar we met deze kaartjes mogen gaan staan. Nou vooruit dan maar dacht die jongen: ga dan maar hier staan ( vlakbij de toegangspoort). Neemt niet weg dat we vanaf die plek er bijna een uur over gedaan hebben om met de wachtende meute het kasteel in " geschoven " werden. Voetje voor voetje, wachten, weer stukje verder, nog een bocht om, en nog vele bochten om, maar we zijn binnen geweest. Schoenen uit, in plastic tasje mee en binnen was je wat vrijer, alleen bij de trappen was het wel weer file. Een stel tamelijk agressieve Canadezen hebben de toerist als zeer onbeleefd op de kaart gezet. Eerst drongen ze buiten in de rij zelf voor, ééntje was er tussendoor gedrongen en riep vervolgens" come on, we are a group, we have to stay together..." Vervolgens werden ze zeer boos als er ook maar iemand anders langs wilde, wat soms min of meer per ongeluk gebeurde omdat je met de stroom mee gevoerd werd. Ze vormden een front en toen er een oudere Japanse dame vroeg of ze er langs mocht omdat haar man verderop stond , klonk het uit 20 monden luidkeels " back, back, back! " we schaamden ons dood.
Het kasteel is erg mooi en we hebben erg genoten.
Daarna op weg naar Kyoto. Een deel van de groep is in een ander hotel onder gebracht , win zitten in wijk Gion, dat is de geisha wijk. Een heel gezellige buurt, waar we s ' avonds de geisha ' s zagen lopen. Er zijn ook veel eethuisjes hier, grote tempels etc.
Morgen gaan we de stad verder verkennen.

• 05 April 2017 - 18:24

Samantha:

Het lijkt mij heel indrukwekkend dat kasteel , maar wel jammer van de langer wachtrij en de onaardige Canadezen.