Sumo worstelaars, tempels etc - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Sumo worstelaars, tempels etc - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Sumo worstelaars, tempels etc

Blijf op de hoogte en volg Tineke

07 April 2017 | Japan, Kyoto

Eerst naar de training van de Sumo worstelaars. Grote, zeer stevige mannen die in hun schaars geklede outfit elkaar beurtelings te lijf gaan, ze stormen op elkaar af en knallen met het hoofden tegen elkaar, dat klinkt heel heftig. Het gaat niet alleen om kracht, maar ook om behendigheid en zeker om de kunst de juiste bewegingen te maken en je tegenstander uit te putten. Ook hier gaat een jarenlange, zware opleiding aan vooraf, slechts weinigen halen echt de top.

Het is nog spitsuur in de metro en we maken nu kennis met de metro duwers. Wij hebben toch echt de indruk dat wij er niet meer bij kunnen in de overvolle wagon, maar ja hoor, we worden naar binnen geduwd en na ons nog meer mensen, zo ook nog bij de volgende haltes. Als haringen in een ton , van de mensen die uit willen stappen worden speciale vaardigheden gevraagd. Er wordt niets gezocht, ook niet gemopperd, in alle stilte wringt men zich gestaag door de kluwen mensen.
Gelukkig gaan wij meestal na de spits met de metro, je moet er toch niet aan denken dat je zo dagelijks naar je werk, of s' avonds weer naar huis.

Veel mensen slapen tijdens hun metro rit, maar er worden ook nog veel boeken gelezen. Men rijdt hier links, en het lezen van een bladzijde in een boek wordt rechtsboven begonnen en men leest van boven naar beneden en de pagina is uitgelezen als je links onder bent aangekomen. Japan gebruikt 3 verschillende reeksen lettertekens: bovenaan staat in het in het Chinese schrift, dan in Japanse lettertekens en vervolgens nog eens zoals je het uitspreekt.

We gaan naar een bijzonder hoog gebouw waar we op het observatie dek op 220 meter hoogte een prachtig uitzicht hebben over Tokyo. Het is bewolkt en tikje regen, maar het is rond de 20 graden, dus lekker weer.

Ook de beroemde crossing , de oversteekplek met 5 zebrapaden, doen we aan, rond lunchtijd anders zie je nog niet zoveel. Hier doet Starbucks goede zaken,er is bar langs het raam op de eerste etage. Wij vinden echter, bij toeval, een geld wisselkantoortje op de 7 etage aan de overkant en dat heeft ook een mooi uitzicht ( we moesten hier toch even zijn).
Beeld van een hond vlakbij het metrostation ,die op zijn baasje bleef wachten, ook lang nadat de man overleden was.
Winkelstraten, naar de grootste boekwinkel, 7 verdiepingen plus nog gebouw aan de overkant, hier een mooi Manga boek gekocht, want is toch het land van de getekende figuurtjes met de hele grote ogen . De Manga strips zijn hier razend populair en in Tokyo is zelfs een Manga museum. Het is ook het land van Hello Kitty en ze zijn zeer verrukt van Nijntje hier.

Vanaf hier zijn wij zelf op pad gegaan, naar de oudste wijk van Tokyo, Asakusa. Dat is nog even een tochtje met diverse metro lijnen. Het gebruik van de metro is overzichtelijk en alle lijnen staan goed aangegeven , iets anders is om de juiste uitgang te vinden. Één van onze reisgenoten had in de buurt van ons hotel uitgang 2 ipv 3 genomen, dit heeft tot gevolg gehad dat er een uur lang rondgedwaald is. En natuurlijk de metro nemen die de richting uitgaat waar je heen wil, maar ook dit staat goed aangegeven . Op de ondergrondse stations staan op het perron mannen in uniform klaar om ervoor te zorgen dat mensen niet te dicht langs de rand lopen ze letten erop dat er niet geduwd wordt. Nu doet niemand dat hier, iedereen is zeer gedisciplineerd .
Er is hier een wereld onder de grond, veel winkels, koffie tentjes, eet gelegenheden en vooral veel gangen. Vaak staat de afstand aangegeven naar het station waar je naar op weg bent. Dit is soms wel 750 meter of meer, een flink aantal trappen, vaak roltrappen, maar ook nog veel gewone trappen. We begrijpen inmiddels wel waarom Japanners zulke slanke mensen zijn, je hoeft geen sportschool meer te bezoeken na je dagelijkse wandelingen naar de metro. Bovendien eten ze hier erg gezond, dus een prima combinatie.

Een leuke buurt, we zien de rivier Sumida, leuke winkeltjes en lopen naar de Senso-ji , één van de meest bezochte tempels.

Het is de oudste en beroemdste tempel in Tokyo deze Sensoji tempel (Asakusa Kannon Tempel). Deze tempel stamt uit het jaar 628 of 645 en heeft de turbulente geschiedenis van Japan tot op heden overleefd. Het is een belangrijke plek voor pelgrims om de boeddhistische god Kannon te aanbidden.
De tempelgrond rond de Senso-ji tempel is getekend door de bekende Nakamise-dori straat die bezoekers naar de tempel begeleid. In deze straat kan je religieuze artefacten en souvenirs kopen over een lengte van ongeveer 250 meter en in 89 winkels. Wanneer je aankomt bij de Senso-ji tempel zie je gelijk de authentieke Japanse architectuur terug in het prachtige design. Het tempel complex bestaat niet alleen uit de tempel zelf maar ook uit een Shinto shrine genaamd Asakusa shrine. Een shrine is een heilig altaar voor een boeddhist om te bidden of offers te brengen. Daarnaast staat er een pagode van vijf verdiepingen hoog die vooral in de nacht goed zichtbaar is door zijn prachtige verlichting.

Het is een groot complex, met behalve de Senso-ji, meerdere kleinere tempels staan. Prachtige bronzen beelden, twee wanden vol witte papieren lantaarns, en bij de hoofdtempel hangen drie gigantische lantaarns en een groot wierookvat . Binnen zijn prachtig beschilderde plafonds, veel gelovigen trekken aan het touw van de bel, buigen een paar maal en klappen in de handen. Voor het betreden van een tempel was je je handen, steek je wierook aan en wuift de rook om je hoofd, dan pas loop je naar de bel. Voor de tempel hangen lange smalle houten latjes met wensen, maar ook vaak beschilderde bordjes in diverse vormen. Je kunt hier een gezegend lot kopen in de hoop dat je meer kans maakt om iets te winnen.
Ook hier staan de bloesembomen prachtig en de zon schittert op het goudkleurige deel van het dak. Alles aanwezig dus voor leuke foto's.

We vermaken ons prima hier, er zijn ook nog winkels waar de stoffen voor kimono's en toebehoren worden verkocht, leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken. Dan wordt het tijd om terug te gaan en straks te gaan genieten van weer een lekker diner.