Cartagena, dag 2 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Cartagena, dag 2 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Cartagena, dag 2

Blijf op de hoogte en volg Tineke

14 November 2014 | Colombia, Cartagena

Vrijdag 14-11-2014, Cartagena

Cartagena wordt wel de koningin van de kust genoemd. Gesticht in 1533. In de 16e eeuw had de ( rijke) stad veel last van piraten en de Spanjaarden bouwden een serie forten. De stad, op Unesco lijst van historisch erfgoed, is bijna geheel ommuurd. Prachtige nauwe straatjes , gekleurde huizen, houten balkons, koperen deurkloppers. Ook de stad waar Gabriel García Marquez zijn roman " Liefde in de tijden Cholera" laat plaats vinden. Het huis waar hij gewoond heeft is er nog. Geruchten gaan dat Julio Iglesias het huis wil kopen( niet duidelijk of het huis ook te koop staat ).
We maken olv een lokale gids een stadswandeling. We bezoeken oa het Paleis van de Inquisitie, nu museum. Je wordt niet vrolijk van alle gruwelijke martel werktuigen die gebruikt werden om ongelovigen en heksen ter dood te brengen. En een vrouw was al gauw een heks in die tijd. Als je boven bepaald gewicht was ( op de heksen weegschaal ), werd je ter dood veroordeeld, enkele keer kon men de dood voorkomen door eigen gewicht in goud aan de Inquisitie te betalen!
Het Goud museum is vanwege feest helaas gesloten , schijnt erg mooi te zijn. We wandelen door de stad. Er zijn veel luitjes die allerlei koopwaar aanbieden op straat: sieraden, tasjes, t-shirts, halskettingen, zonnebrillen, tafelkleden, schilderijen en dan zijn er ook nog de verkopers van fruit, drankjes, bakje koffie, ijs, koekjes, kippenpootjes, etc. Er liggen een paar cruiseschepen in de haven en gedurende een paar uur wordt de binnenstad bevolkt door grotendeels Amerikanen en de straathandelaren proberen zoveel mogelijk te verkopen. Ze zijn niet opdringerig of vasthoudend. Eenmaal nee is voldoende.
Buiten de stadsmuren liggen andere stadsdelen, wij bezoeken een wat armoedige wijk. Op veel muren zijn schilderingen aangebracht: soms met een boodschap, soms heel kleurrijk en soms droevige portretten. Veel kunstenaars hebben hier iets gemaakt. Helaas zijn sommige muren erg aangetast en daarmee ook het kunstwerk.
We keren weer terug binnen de stadsmuren, die zo breed zijn dat er wel een auto over zou kunnen rijden. Waarschijnlijk gingen vroeger paard en wagen hier over heen. De rust is weer gekeerd in de stad, de rijtuigen waar de cruise gangers mee door de stad gereden zijn, staan weer op het plein. Het is nu erg warm en lunchtijd, dus ieder gaat zijn weegs.

Het is een prachtige stad, elk straatje is een foto waard. Zittend op een van de pleintjes valt er genoeg te zien. Er komt een zang- en dansgroep een voorstelling geven. Op blote voeten wordt er een geweldige dans voorstelling gegeven. Er komt een groep geheel zwart geschminkte jongens, die ook gaan dansen. Lijkt met de geschiedenis van de slavernij te maken te hebben. En zo gaat de middag verder.
Er staan leuke beelden die het dagelijks leven uitbeelden: mannen die kaart spelen, de fruit verkoopsters ( in het echt zijn dit zeer kleurrijk geklede dames, donkere huidskleur, knalrode lippen, met een grote schaal fruit op het hoofd).
Opvallend is dag paspoppen in Colombia allemaal een fikse boezem hebben. De vrouwen hier hebben dat over het algemeen ook, ook de hele slanke dames. Het schijnt dat veel vrouwen de natuur een handje helpen middels een bezoek aan de plastisch chirurg. We zien zelfs een zeer forse paspop ( ook in de breedte) in een zaak met bikini's en ondergoed.
Onder een van de stadsmuren is een grote galerij met 24 souvenierswinkels, die veelal hetzelfde verkopen, ws gericht op de snelle bezoeker van de cruiseschepen. We raken aan de praat met een verkoopster, die buiten zit en Engels spreekt( wat echt een uitzondering is). Ze vertelt dat hier vanavond een Gayparade zal plaatsvinden. We zien twee praalwagens staan.
Om 18.00 uur staan we keurig te wachten op de parade, maar tijd is in Colombia een relatief begrip. Er is weleen grote politiemacht aanwezig. Enkele honderden agenten staan keurig in het gelid, de honden- en motorbrigade is er ook. Even later staan ze allemaal gezellig een maaltijd te nuttigen en de sfeer is heel gemoedelijk. Om 19.00 gebeurt er van alles en niets: er zijn talloze straatverkopers met eten, drinken, etc. Een aantal keren lijkt het erop dat de stoet gaan komen, er zijn wat prachtig geklede en opgemaakte travestieten aanwezig, maar de parade is nog niet begonnen. Wel tussendoor mooie zonsondergang kunnen fotograferen vanaf de stadsmuur. Na nog een kwartier wachten gaan we op zoek naar een restaurant, we hebben wel trek inmiddels.
Tijdens het eten, we zitten buigen, komt er ineens een praalwagen voorbij. Even geeft de Kerstversiering problemen, de wagen kan er niet onder door. De verlichting wordt omhoog getild, probleem opgelost. Op de wagen zitten mooi geklede travestieten. De ober vertelt drie jonge buitenlandse knullen dat dit geen " chica's " ( dames) zijn, maar "chico's" (jongens).
Later horen dat de parade om 20.00 uiteindelijk van start ging, er veel mensen op de been waren, aardig wat gedrang, een telefoon uit de broekzak verdwenen was, erg leuk was en iedereen onder het schuim gespoten werd. Wij vinden het niet heel erg dat we het spektakel niet van zeer dichtbij gevolgd hebben.