Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Tineke

06 April 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Woensdag 03-04-2013 van Battambang naar Siem Reap
Hotel Soria Moria

Het was de bedoeling dat we deel per boot zouden dien, maar het water staat te laag, dus dat lukt niet. Per bus lukt het ook en eind van de ochtend zijn we in Siem Riep, een druk plaatsje, compleet ingesteld op de vele toeristen die hier komen voor Angkor Wat etc
Leuk hotel, hebben ook zwembad en jacuzzi ( op het dakterras), we vinden dezeuxe erg prettig.
Lunch, de markt over, en uiteindelijk in het zwembad beland. Eind van de middag met de bus naar het Tonle Sap meer, het grootste zoetwater meer in Zuidoost Azië . Alle huizen staan op palen en de bamboe huizen spoelen in de regentijd weg en worden in droge tijd weer opgebouwd. Verder zijn er veel drijvende dorpen, die dobberen zo' n beetje over het meer. Als de regentijd komt " schuilen" ze in de kanalen , dan spookt het nogal op dit meer.
We stappen op de boot en moeten een eind het kanaal door om op het meer te komen. De waterstand is heel laag en de vaargeul heel smal. Het water zit vol zand en modder.
Onze boot komt er maar met moeite door en regelmatig staat er een knulletje van 10 op de punt de boot los te duwen. Hij moet zijn hele gewicht er tegen gooien( en dat is niet veel) , sterk is hij wel. We hebben allemaal een zwemvest gehad, ligt keurig naast ons op de bank.
Het wordt steeds drukker in de vaargeul en de tegenliggers varen niet alleen langs ons heen , maar ook min of meer over ons heen. De zijkanten van de boten schuiven over elkaar heen. De vele Japanse,Koreaanse, Chinese toeristen ( zij zijn ver in de meerderheid) kijken ons verschrikt aan, de Japanners zetten ons meteen op de foto.
Het duurt veel langer dan gepland om het kanaal door te komen, er zijn ook nog werkzaamheden gaande. Er wordt gebaggerd en het boot verkeer wordt geregeld door mannen, staande in het water. Kortom een bijzondere tocht.
We bezoeken een drijvend restaurant annex winkel en ze hebben er een aantal krokodillen. Dit zijn korte, brede beesten met een flinke bek vol tanden. In de winkel hangt hun vel tot leer bewerkt en omgetoverd in een tas of riem. Ook inde stad vanmiddag overal krokodillen leren tassen etc, voor de deur dan opgezette dieren in alle maten.
Terug naar het meer: er wonen hier veel Vietnamezen, hele dorpen zijn bevolkt door deze mensen. Ze spreken geen Cambodjaans, zijn statenloos. Heel apart. Hebben ook een Vietnamese school op het water.
Als we terug gaan wordt het al donker, maar het is nu minder druk op het kanaal. Vanuit de bus zien we dat de huizen zeer sober zijn ingericht, elk huis heeft wel een tv.
Meteen door naar restaurant waar Moh tafel heeft gereserveerd , er is dans en muziek. Wij gaan eerst toch onze fietsen regelen. Gaan morgen op eigen gelegenheid.
Het dansen is wel leuk , het restaurant veel te groot, dus wij blijven daar niet.
Ook nog de nachtmarkt bezocht en vervolgens het bed in gerold.

Donderdag 04-04-2013. Siem Reap

We willen heel vroeg weg, wekker op half zes. Helaas vergeet ik alarm aan te zetten. Dan maar toch ontbijt hier en om 07.00 uur weg. ( de groep gaat pas om 08.30)
Het is nog aangenaam buiten en we fietsen naar het tempelcomplex van Angkor, dit was de oude hoofdstad van het grote Khmerrijk. De tempels zijn in de loop van honderden jaren gebouwd en Angkor Wat is de beroemdste. De tempels zijn door de koningen gebouwd. Her is ca 7 km naar de ingang en dan nog 5 km naar de eerste tempel, Angkor Wat. Op je ticket komt je foto en het kaartje is voor alle tempels geldig. We hebben een 2 dagen kaart gekocht.
Aangezien iedereen start bij de tempel Angkor Wat fietsen wij door naar de Bayontempel. Gebouwd aan het eind van de 12 eeuw. Er staan 54 torens met meer dan 200 geheimzinnig glimlachende gezichten. Men weet niet zeker wie de beelden voorstellen, het kan Boeddha, Shiva of Brahma zijn, maar wie het ook zijn, het zijn schitterende gezichten. De Bayontempel is 45 m hoog en je moet aardig klimmen om op het derde niveau te komen maar het loont de moeite want de gezichten zijn hier erg mooi. Elk tempelcomplex hier is groot, sommige enorm groot. De grote stenen toegangspoorten , in elke windrichting eentje, liggen soms nog een heel eind van de tempel af. Alle muren zijn versierd met reliëfs en zijn veelal nog erg mooi. Het reliëf geeft vaak een veldslag weer of verhalen over de goden.
We fietsen naar de volgende en onderweg vinden we nog wat kleinere tempels en het bekende Olifanten terras. Behalve olifanten ook leeuwen en Garuda ' s. We komen bij Ta Prohm, een van de mooiste. Een Franse onderzoeker vond deze tempel in 1860. Gigantische boomwortels houden de stenen vast en planten en bomen groeien op de muren. Men heeft dit expres zo gelaten en sommige van vijgen- en kapokbomen zijn honderden jaren oud. Het is een doolhof met half ingestorte gangen en je klautert je er een weg doorheen. Het is geweldig mooi. Er hebben ooit 2750 monniken gewoond en 80.000 boeren in de dorpen er om heen. Het waren dus hele grote koninkrijken.
We hebben heerlijk een tijdje op een rustig plekje in de schaduw gezeten en steeds weer zie je nieuwe dingen. We komen hier ook onze groep tegen.
We bewaren Angkor Wat nog even voor later op de dag . We vinden een mooi, luxe en vooral koel restaurant. We zien er kennelijk nogal verhit uit, want er wordt ons gevraagd of we willen douchen. Zou heerlijk zijn, maar om dan je doorweekte kleren weer aan te moeten trekken.....
Eigenlijk zijn we ook nog op zoek naar TaSom, maar we zien een bijzonder lange, volkomen in de zon liggende weg, dus we houden het voor gezien. We proberen ons hoofd koel te houden met een natte sjaal om de nek en liters water drinkend lukt het ons om Angkor Wat te bereiken. Elly is hier al eens geweest, gaat in de schaduw bij het water zitten en ik ga deze zeer beroemde tempel bezoeken. De tempel met zijn vijf torens een van de beroemdste bouwwerken en het complex is meer dan 100 voetbalvelden groot , dus denk niet dat je dit even bezoekt. Er zijn vele boeken over geschreven , dus wie meer wil weten....
Er zijn veel toeristen uit Azië , de groepen Japanners zijn het meest herkenbaar: allemaal een badge om met de toegangskaart, soms ook nog naam plaatje, dan eenzelfde zonneklep op of allen eenzelfde plu( en dan met afbeelding van het Griekse eiland Santorini, met zo een heerlijk blauwe zee).
Tegen eind van de middag weer bij hotel, we schatten dat we ca 35 km gefietst hebben, misschien wel meer, dus het zwembad voelt weer wel verdiend aan.
In de stad barst het van de restaurants, keuze genoeg. Ik kies weer voor Khmer eten, kan helaas kan ik geen beschrijving geven , wel melden dat het erg lekker was, ook dat van Elly. De stroom is uit gevallen en het is dus diner nu candlelight geworden.

Vrijdag 05-04-2013, Siem Reap

Om 04.30 op en om 05.00 uur vertrek, met s' n zessen en twee tuktuks naar Angkor Wat voor de zonsopgang daar mee te maken. We zijn niet de enige bezoekers.
Als we elkaar en onze chauffeurs rond 07.00 uur weer gevonden hebben stellen we voor om langs Ta Som te gaan, ligt 10 km van hier. Iedereen akkoord. Het is een kleine tempel, deels een ruïne , maar ook hier groeien de bomen door het gebouw en aan de achterkant heeft een grote kapokboom de gezichtspoort geheel omarmd.
Daarna, volgens plan, naar Banteay Srei, de Citadel van de Vrouwen,ligt 32 km weg, maar is zeer bijzonder. Ook dit is door de Fransen ontdekt, in de jaren dertig geheel ontmanteld en steen voor steen weer opgebouwd, het verkeert nu in uitstekende staat . Het is niet groot en gebouwd van een prachtig roze zandsteen met heel fijn en sierlijk beeldhouwwerk . Het heeft soms bijna een 3 D effect. De Fransen waren destijds diep onder de indruk toen ze het vonden. Elke centimeter is bewerkt, het lijkt wel kantwerk, zo fijn.
Het complex is tot in de jaren 90 ontoegankelijk geweest omdat de Rode Khmer hier nog was.
Terug naar Siem Reap, maar niet zonder nog een tempel te bezoeken: Pre Rup , weer heel anders. Steile klim naar boven, zeer de moeite waard, er zijn meerdere terrassen . Hier staan bakstenen torens en er is hier geen cement gebruikt maar plantaardige lijm.ooit heeft er pleisterwerk op de muren gezeten maar dat is er niet meer.
De rest van de middag beetje getut. Morgen vertrek naar Phnom Penh.

• 07 April 2013 - 09:09

Plony:

Zo, zo dames jullie hebben het er maar druk mee en warm ook zo te lezen
    Erg leuk hoor om te lezen wat jullie allemaal zien en doen onderweg.
    Volgens mij zijn jullie starks dood moe als je terug bent en heb je minstens een week nodig om weer bij te trekken maar dat mag de pret niet drukken
    Nog veel plezier daar

xxx plony

• 07 April 2013 - 10:02

Frans:

Wow!
    Klinkt allemaal als erg mooi. Ben benieuwd naar de foto's!

Danielle:

Hoi hoi, Zo te lezen zijn jullie weer behoorlijk actief geweest en hebben jullie al weer ontzettend veel gezien en gedaan en vooral ook gefietst deze keer :-) Maar die tempels/paleizen lijken me echt schitterend. Ik heb weer genoten van jullie reisverslag. Liefs, Danielle

• 09 April 2013 - 22:30

Danielle:

Oeps ging iets mis, weet niet waarom mijn reactie er nu 3 keer op staat. Nou ja weet ik tenminste zeker dat ie aankomt haha