Central Park en Rockefeller Center - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Central Park en Rockefeller Center - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Central Park en Rockefeller Center

Blijf op de hoogte en volg Tineke

24 Maart 2019 | Verenigde Staten, New York

Zondag 24 maart 2019, New York

Central Park is het enorme park midden in Manhattan. Het loopt van 59th tot 110th Street (en van Fifth tot 8th Avenue) en is kunstmatig aangelegd met hier en daar nog stukken ongerepte natuur. Het park telt maar liefst 42 miljoen bezoekers per jaar en is het groene hart van Manhattan. De recreatieroute is autovrij en het park heeft een enorme diversiteit aan bezienswaardigheden en activiteiten. Of het nu winter of zomer is, er is altijd wat te beleven.

We huren fietsen, krijgen een enorme fietsketting met slot mee en een plattegrond. Het is zondag vandaag, stralend weer, veel zon en weinig wind. Heerlijk fietsweer dus. Omdat het zondag is rijden er ook geen auto's in het park, er sowieso aparte paden voor fietsers, wandelaars en de koetsjes.
Er zijn veel joggers en snelle fietsers op pad, wij doen het rustig aan. Het is heuvelachtig en in de zomer is het hier prachtig groen, nu nog niet , maar voordeel is dat je ver kan kijken omdat de bomen nog kaal zijn. Af en tie stoppen, zetten de fietsen op slot en wandelen een stukje.
We houden pauze bij het Jacqueline Kennedy water reservoir, een enorm groot meer. Lekker in het zonnetje genieten van een heerlijke koek, die we gisteren kregen in een leuk koffie tentje: als compensatie dat met vijf minuten gunnen sluiten en wij net onze koffie hadden gekregen.
Behalve alle joggers, toeristen die niet fietsen kunnen steken er ook regelmatig eekhorens over.
We fietsen het hele park rond, je moet ook wel, want het is éénrichtingsverkeer.
Natuurlijk bezoeken we ook de gedenk plek van John Lennon
Strawberry fields
In 1980 werd John Lennon, bekend van The Beatles, doodgeschoten voor zijn appartement (the Dakota Building), vlakbij Central Park. Na zijn dood werd als symbool voor vrede Strawberry Fields ontworpen op de plek in het park waar hij graag kwam. Fans leggen er dagelijks bloemen, gedichten en kaarsen neer ter nagedachtenis aan Lennon.

Andere leuke weetjes over Central Park:

In het park zijn al meer dan 250 films opgenomen
Er zouden grofweg 16 miljoen New Yorkse appartementen in Central Park kunnen passen!
Het park is groter dan het vorstendom Monaco
Om de vier autowegen te kunnen maken die door het park lopen, moest er zoveel gesteente weggeblazen worden, dat er een grotere hoeveelheid buskruit is gebruikt dan bij de slag bij Gettysburg tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.

Fietsen weer terug gebracht, even uitrusten op bankje in de zon, beker koffie erbij, heerlijk.
Dan nemen we de metro naar het Guggenheim museum.

Mensen die het Guggenheim voor het eerst zien, denken soms dat het een futuristisch gebouw is dat er pas net staat. Maar het is gebouwd in 1959. De architect was Frank Loyd Wright, een van de bekendste Amerikaanse architecten ooit. Dit is een van zijn bekendste gebouwen. Het bijzondere van dit gebouw is dat de bovenste ringen veel breder zijn dan de onderste en dit geeft die waanzinnige vorm. Het doet bijna buitenaards aan en dat is misschien wel de reden dat het gebruikt is in de film Man in Black. Van binnen is het gebouw bijna even bijzonder als van buiten. In plaats van verdiepingen is er één grote lange spiraal naar boven waarbij je af een toe een afslag naar en zaaltje kunt nemen.
Het is echter heel erg druk hier, buiten mooi weer, dus besluiten om alleen het gebouw van binnen en van buiten te bekijken , want bijzonder is het zeker. Er is ook een hele mooie winkel bij.

Dan besluiten we om de terugweg lopend te doen, we willen nog langs de Trumptower, ligt nl ook aan de 5e Avenue, weleen paar honderd huisnummers verder. Aangezien de gebouwen hier enorm zijn, wordt het toch een flinke wandeling.
Onderweg rusten dan we ook even uit op de trappen van de MET, waar het gezellig druk is. Er staan veel foodtrucks en die doen goeie zaken. Iedereen geniet van deze lentedag.
Er is demonstratie :, het milieu wordt onder aandacht gebracht en vooral de uitwoning van onze aarde.
Bij de Trump Tower uiteraard ook door de security en dan mogen we al het bling bling bewonderen. De informatie is tikje overdreven : de palmen zie ik niet en de grote waterval blijkt een marmeren muur te zijn waar water langs loopt. De leuningen langs de roltrap zien er goudkleurig uit, net als sommige wanden, veel spiegels overal. Echt mooi vinden we het niet.

We lopen door naar ons hotel en onderweg doen we nog het Rockefeller Center aan, omdat we vanavond naar Top of The Rock willen en misschien moeten reserveren en ja dat blijkt een goed plan te zijn want er is beperkte capaciteit. Als we willen kunnen we nog een Tour vooraf doen, gaan we door het hele Rockefeller Center met gids en dan naar het observatie dek: Top of The Rock. Prima toch.
Nu eerst nog even uitrusten want we zijn vandaag wel heel erg sportief geweest.

Het Top of the Rock observatiedek ligt op de 70ste verdieping van 30 Rockefeller Plaza. Vanaf het observatiedek heeft u een uniek uitzicht over New York. Neem de lift naar de 70ste verdieping, ontdek de drie uitkijkpunten en geniet van het 360 graden uitzicht vanaf Top of the Rock. Aan de ene kant is er een prachtig uitzicht over Central Park en aan de andere kant sta je oog in oog met het 86 verdiepingen hoge Empire State Building.

Tijdens de Rockefeller Center Tour kom je meer te weten over de rijke geschiedenis en architectuur van Rockefeller Center. Een deskundige historicus neemt je mee door de belangrijkste gebouwen, tuinen en ruimtes van het complex. De tour duurt ongeveer een uur en je zult ziet Rockefeller Center op een heel andere manier .

Geschiedenis van Rockefeller Center

Rockefeller Center en het observatiedek waren een geschenk van John D. Rockefeller aan Manhattan. Met de bouw van Rockefeller Center wilde hij een plek creëren voor bezoekers en locals waar zij zich konden verwonderen over de stad. Rockefeller Center heeft sinds de voltooiing van de bouw in 1933 meerdere ups en downs gekend.
In 1936 opent de Rockefeller schaatsbaan voor het eerst. In eerste instantie werd de schaatsbaan ontworpen als tijdelijke attractie om publiek te trekken, maar uiteindelijk werd het een jaarlijks terugkerend fenomeen. Op de schaatsbaan kunnen 150 mensen tegelijk terecht.

We hebben een leuke gids bij de Tour , we gaan een aantal van 13 Rockefeller 's gebouwen van binnen zien en het gaat om de architectuur en kunst.
Het is vooral mevrouw Rockefeller die de kunst heeft aangeschaft , de gebouwen zijn zeer luxe ingericht, in Art Deco stijl. Op de grote, hoge muren prachtige schilderingen. Tot het Rockefeller Center behoren o.a de Radio City Music Hall, waar we eerder deze week zijn geweest, de televisie studio's( zoals NBC, Fox News), je kunt hier ook de avond tv shows bijwonen bv van Steven Colbert. Op de Rockefeller Plaza ligt de ijsbaan, het Rock Café etc. Hier is ook de plek waar jaarlijks een enorme kerstboom wordt geplaatst. Dit jaar kwam de boom uit Canada, het is altijd een donatie. De boom wordt ook elk jaar groter en hoger , totdat twee jaar geleden de boom dwars door de ramen aan de overkant ging bij het plaatsen en een jaar later opnieuw, nu aan de andere kant, dit jaar was de boom dus iets kleiner, maar nog altijd heel groot. In december komen per dag duizenden mensen naar de kerstboom kijken.
Er is een grote muurschildering met een afbeelding van twee mannen. Als je rechts staat kijkt de man je aan, loop je naar links dan kijkt hij je ook aan!
Rockefeller , de zoon, die dit allemaal heeft laten bouwen was een zeer sober man: hij dronk geen alcohol, gokte niet, hield niet van bloot, niet van dansen, etc. Een Braziliaanse kunstenaar had in opdracht van mevrouw R. Een kunstwerk gemaakt, maar dhr R keurde het af omdat er een naakt in te zien was en de kunstenaar moest het aanpassen. Dit deed hij niet, nam zijn kunstwerk mee en terug in Brazilië tekende hij Rockefeller erin omringd door dansende, drinkende en gokkende figuren.
De gids combineert zijn verhaal met foto's op de Ipad, zo laat hij de familie Rockefeller zien, de Kerstboom, hoe de gebouwen gebouwd zijn , heel leuk. We lopen zowel binnen als buiten en als hij het Empire State Building aanwijst, gaat hij de kleuren van de verlichting in de toren aanpassen. We denken dat hij ons in de maling neemt, maar nee, wij mogen het ook proberen en het werkt.
Na afloop brengt hij ons naar de wachtrij voor de Top of The Rock, met de lift in 43 seconden naar de 67e verdieping ( lift heeft een glazen dak) dan nog paar trappen op naar de 70ste . Hier belanden we op het platform waar we naar een sprookjesachtig New York kijken.
Het is heerlijk weer nog, dus ook aangenaam om hier buiten te staan en te genieten van dit fantastische uitzicht. Het is heel helder, je kunt wel 60 km ver kijken!
Na afloop van dit alles, het is inmiddels 22.00 uur geweest, lopen we terug en om half elf s'avonds zitten we aan de soep in een chique Italiaans restaurant .

• 25 Maart 2019 - 16:10

Sue:

Volgens mij kunnen jullie wel goed uitrusten op de terugweg in het vliegtuig!