Vooraf aan de reis naar Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Vooraf aan de reis naar Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Vooraf aan de reis naar Japan

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Maart 2017 | Japan, Fukuoka

Info over Japan en enkele omgangsregels

Japan heeft 127 miljoen inwoners, in de hoofdstad Tokyo ( en de aan Tokyo vast gegroeide omliggende dorpen ) wonen 40 miljoen mensen, het land is in oppervlakte iets groter dan Duitsland. Japan bestaat uit 4 grote eilanden, alle vier hebben vulkanen, en nog ca.6800 eilanden. Het land bestaat voor 2/3 uit bos.
De oudste godsdienst in Japan is het Shinto en onderdeel van de Japanse mythologie. De goden , kami, zijn gehuisvest in de Shinto tempels, die gekenmerkt worden door een torii, toegangspoort, meestal van hout, rood geschilderd met zwarte sokkel en daklijst. Soms staat er een hele rij torri's.
Shinto tempels hebben achter hun naam jinja staan.
Later kwam ook het Boeddhisme en Zen, in Japan ontstond hieruit het Zenboeddhisme, meer een levenshouding dan religie. Er zijn diverse stromingen ontstaan en de tempels kenmerken zich door de Zentuinen, pagodes en indrukwekkende toegangspoort ( deze wordt soms voor de tempel zelf aangezien). Deze tempels hebben - dera of - ji achter hun naam.
Japan is ook het land van Hello Kitty en Pokemon, plastic eten in de etalage( schijnen echte kunstwerken te zijn), de karaokebars, waar de anders zo ingetogen Japanners helemaal los gaan.

Een greep uit de omgangsregels:
Je moet gedempt praten, spreek iemand nooit tegen, gezichtverlies is het ergste wat een Japanner kan overkomen. Je neus snuiten in het openbaar kan echt niet, staren is uit den boze, nog erger als je dat in een van de ( warm water) baden doet, dat is dan een doodzonde. Eten of drinken op straat wordt niet gewaardeerd.
Voorwerpen, die aangeboden worden, zelfs als het maar een bonnetje is, pak je altijd met twee handen en een buiging aan. Zo ook als je zelf iets aanbiedt. Je eigen glas drinken vullen doe je ook niet, dat doet diegene die naast je zit. Slurpen is een vereiste, ws krijg je anders je noedelsoep ook niet naar binnen. Zet je eetstokjes niet rechtop in je rijstkom, dit is een begrafenisritueel!
Over de thee ceremonie kun je ws een hele bladzijde vol schrijven, we hopen maar dat ons dat ter plekke uitgelegd wordt.... We zullen vast wel hier en daar een steek laten vallen, gelukkig zijn Japanners erg vergevingsgezind naar toeristen.

Het slipper protocol
Er is ook nog een schoenen protocol: in de tempels en bij iemand thuis: altijd uit doen, dat is niet zo ingewikkeld, wel handig om schoenen te dragen die makkelijk uitgaan. Ingewikkelder is het in de traditionele herberg, waar we ook logeren onderweg; hier krijg je slippers voor in huis, maar voor de slaapkamer weer andere en bij gebruik van het toilet mag je beslist niet met je huis slippers naar binnen.

Van deuren die niet op slot gaan naar computer gestuurde high tech
De deur van het toilet in een eenvoudige herberg wordt niet op slot gedaan. Je wordt geacht eerst even op de deur te kloppen alvorens deze open te trekken en dan afwachten of er zacht terug geklopt wordt, zo ja, dan gewoon buiten blijven wachten. In de traditionele herberg is er geen eigen toilet op de kamer.
Maar Japan is ook het land van de high tech en in de grote steden zijn er super moderne toiletten waar veel high tech in zit: muziekje om onaangename geluiden te verdoezelen, diverse manieren om je te reinigen , voor mannen anders dan voor vrouwen ( zie maar uit de Japanse tekens te komen om te weten welke knop je dan moet indrukken) , op You tube circuleert zelfs een instructiefilmpje hoe een Japans toilet te gebruiken. Eén ding is hetzelfde of je nu naar een simpele wc gaat of een ultra moderne : je mag niet met je schoenen of " buiten" slippers het toilet betreden. Dit wordt een avontuur op zich en vaak schoenen uit doen.

Naakte ontmoetingen
Japan staat ook bekend om zijn vele warme bronnen/ baden, onsen genoemd.
Eerst moet je je uitgebreid schoon boenen , je haar wassen etc zodat je totaal schoon in het bad kan stappen. Je loopt dan op blote voeten, zonder badkleding, kimono aan als die er is, naar het bad. Niet vergeten je kleine handdoekje mee te nemen, want soms loop je zonder kimono rond. Mannen en vrouwen baden wel gescheiden, meestal dan.
Een bezoek aan een " onsen" is een oefening in ontspannen en de manier waarop je met de andere badgasten kennis maakt noemt men in Japan ook wel naakte ontmoetingen.
Het kleine handdoekje mag beslist niet in het water van het bad komen, maar als je heel warm krijgt, dan kun je het handdoekje boven op je hoofd leggen, dat geeft dan iets verkoeling.
Na het bad moet je je weer afspoelen, nou dan ben je nu wel schoon, je moet je wel afdrogen met dat kleine handdoekje, of dat nu nog gaat lukken , lijkt me sterk ......

Niet zomaar een kop thee
Thee drinken, dat is iets heel bijzonders in Japan. In de 8 ste eeuw kwam de thee vanuit China naar Japan, de monniken dronken thee tijdens hun - langdurige- meditatie sessies. Geleidelijk aan ontstond er een ritueel om het thee drinken heen. Ook de daimyo's, de landheren, en de samoerai trokken zich samen terug om onder het genot van een kop thee de lopende zaken door te spreken.
In de 12 eeuw deed de Matcha , groene poeder thee, zijn intrede en werd het thee ritueel steeds groter. Het doel van de thee ceremonie : het zuiveren van de ziel door eenwording met de natuur. Dat is een heel andere insteek als bij ons een kop thee drinken. Hier neemt men in de theehuizen uitgebreid de tijd voor deze drank, alles gaat dan ook volgens een strikt protocol. Wat wij moeten proberen te onthouden : eerst handen wassen, schoenen uit, dan op gedempte toon, dus niet te uitbundig , het servies bewonderen ,het liefst alsof het voorwerpen van een andere planeet zijn. Dan komt er een moment dat de thee zelf gezet gaat worden en dat is niet even een theezakje in de theepot hangen. Als de thee klaar is , krijg je dit in een kommetje aangeboden, wat je met twee handen moet aanpakken en dan draai je het kommetje 180 graden met de klok mee. De thee drink je in drie langzame teugen......

De vieze man
Reizen met de overvolle trein is ook een avontuur: je kunt er betast worden of zelfs geknepen. In de stations hangen vaak posters met de boodschap dat je duidelijk moet laten weten dat er een " vieze man" ( chikan) actief is. Het is ook beter om een lange broek te dragen: een ander verschijnsel is nl het fotograferen onder de rokken van vrouwen op de vele roltrappen in de stations ! Gelukkig zijn er ook speciale wagons voor vrouwen... én een fototoestel moet in Japan een klikgeluid geven, een mobiele telefoon echter fotografeert geluidloos, dat is nou in dit geval weer erg jammer.

Bovenal lijkt Japan ons een zeer fascinerend land, een land vol tegenstellingen: oude godsdienst die nog steeds een grote rol speelt in het dagelijks leven met de prachtige tempels en tuinen, en de supermoderne steden met enorme wolkenkrabbers. Het land met de meeste honderdjarigen: in 2011 waren dit er 48.000! Maar ook een van de snelst vergrijzende landen, in 2020 zal 25% van de bevolking met pensioen zijn. Er zijn vele musea, zelfs een internationaal Manga Museum. ( de stripfiguur met de grote ogen); je kunt nog geisha's tegenkomen, maar ook de de extra vagant uitgedoste jongeren, die als ware kunstwerken rondlopen.
We hopen nog iets mee te krijgen van de kersenbloesem. Als deze bloeit dan viert Japan feest. De eerste roze bloemen verschijnen in het zuiden en vanaf dat moment meldt de media dagelijks de voortgang naar het noorden en als de kersenbomen in volle bloei staan wordt er massaal feest gevierd.
We gaan gebruik maken van diverse vervoersmiddelen: een mini bus ( vandaar dat er liefst niet meer dan 10 kg bagage mee mag), de trein, de fiets, de metro en de supersnelle trein, die 300 km per uur gaat en altijd op tijd rijdt, maar natuurlijk gaan we ook veel wandelen.
We zullen tempels gaan bezoeken, een oud kasteel, een eiland vol kunst en musea , Hiroshima. Zowel de grote steden als het platteland, de moderne winkelstraten als de oude, smalle straatjes en zullen tijd tekort komen.

• 18 Maart 2017 - 22:33

Elly:

Hallo Tineke, wat een mooi en interessant begin van onze zeer dichtbijzijnde datum van afreizen.
    Het maakt mij alleen maar nieuwsgieriger en het lijkt mij nu al enorm interessant.
    We gaan het weer beleven: een ver en tot nu toe weer heel ander land dan alle voorgaande.
    Het staat nu weer zwart op wit dus op naar ons nieuwe avontuur.
    Groetjes van je reisgenote.
    Elly.

• 19 Maart 2017 - 12:22

Cees En Hennie:

Wat leuk dat we deze reis weer zo mee kunnen ' beleven' .
    We zijn benieuwd hoe jullie eigen ervaring zal zijn met dit bijzondere land.
    Hele goede reis toegewenst en veilig weer thuis!
    Groeten, Cees en Hennie