Dag in Örebro - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Dag in Örebro - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Dag in Örebro

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 Juni 2016 | Zweden, Örebro

Er valt genoeg te zien in Örebro, als eerste wandelen langs het water en door het park naar Wadköping, een soort van openluchtmuseum , vrij toegankelijk, opgericht in 1965. Hier zijn een aantal oude huizen uit Örebro naar toe verplaatst toen de stad gemoderniseerd werd. Één deel laat Örebro zien na de grote brand in 1854, het andere deel laat gebouwen zien van vóór de brand. Er is een huis uit 1780, hier hebben schilders, boekbinders en kleermakers in gewoond, het was ook een handelshuis, er hebben kleine winkeltjes in gezeten. Er was een weverij , zij leverden aan de kastelen en landhuizen, zelfs aan de koning. De King' s Cottage is een bijzonder gebouw, deels uit 1580. Boven de deur van Koning Karl zijn slaapkamer staat een spreuk: vrede voor hen die binnenkomen , voorspoed voor hen die weggaan. De huisjes hebben een hele lage ingang, grote houten balken aan het lage plafond, je moet dus niet al te vaak je hoofd stoten. Sommige huisjes hebben een prachtig beschilderd plafond, ook de muren zijn kunstwerkjes. Sommige huisjes zijn ingericht met mooie oude spullen, andere zijn nu kleine winkeltjes , soms met atelier of werkplaatsje. Er is aan vrouwelijke smid aan het werk: zij maakt mooi smeedijzerwerk. We zien een houtbewerker een knap staaltje arbeid verrichten, een oudere dame maakt van klei allerlei leuke dingen ( iets te veel bloemetjes overal op, naar mijn idee , maar wat ze maakt is wel knap gedaan). Verder een edelsmid, kantwerk, kunstschilder, keramiek en daar tussendoor een museumpje of een huisje ingericht met allerlei oude voorwerpen. Je kunt overal zo binnen lopen, liggen prachtige voorwerpen zomaar op een tafeltje. Dit kan hier gewoon, blijft allemaal op zijn plek.... Uiteraard is er ook een café , hier dezelfde: je betaalt eerst voor je koffie en dan pak je uit een andere kamer een beker en schenk je zelf je koffie in: wil je een grote beker dan kan dat, een klein kopje is ook goed. Er staat gewoon een servieskast en je pakt wat je hebben wil. De Zweden eten uitgebreid in de middag: we zien borden vol Zweedse gehaktballen ( zijn stukken groter als bij Ikea in Nederland) samen met een fiks stuk aardappelpuree. S' Avonds is dit nergens te krijgen.

Ons diner gisteravond werd een ware happening. We duiken een restaurant in waar aardig wat mensen zitten, dat is een stuk gezelliger . De ober keek ons enigszins verbaasd aan dat we iets wilde eten, de overige gasten zaten aan een drankje. De menukaart is alleen in het Zweeds, de ober spreekt geen Engels ( komt hier weinig voor) ,gelukkig wil een van de gasten wel uitleg geven. Er staat geen Zweeds gerecht op de kaart voor zover wij het begrijpen, wel tapas, maar ik twijfel aan de samenstelling van het geheel. De tapas bestaat uit: kip, mosselen, garnalen, Spaanse ham, brie, vijgenmarmelade, biscuit en olijven. Dit wordt niet onze keuze, Thijs neemt een hamburger en ik kip aan een spies. Er komen steeds meer mensen binnen, iedereen lijkt elkaar te kennen, er installeren zich een paar muzikanten, de bar heeft het erg druk en onze bestelling lijkt vergeten . Niet is minder waar, uiteindelijk krijgen we allebei een heerlijke schotel en genieten van onze maaltijd en de vrolijke boel die het hier is.

Na alle leuke oude huisjes lopen we terug door het Stadspark, een prachtig park, heel veel bloemen en beelden. Alles ziet er keurig onderhouden uit, geen sprietje onkruid, straks geknipte heggen, kort gemaaide grasvelden, grote speelplekken voor de kinderen en nergens rommel.
Één van de huisjes in Wadköping is een ontzettend leuk speelhuisje voor kinderen : er is een winkeltje, een schooltje , een stal met drie dieren, een huiskamer, etc. Alles op kinderformaat en alle voorwerpen ( en dat is heel veel) mag gebruikt worden.

Nu op weg naar Svampen, een hoge watertoren die bezocht kan worden. Het is te lopen en , ondanks dat de toren 58 meter hoog is, zien we het ding niet liggen. Volgens de plattegrond moet het te lopen zijn en dat is het ook. Het grappige is dat we de toren pas zien als we er vlakbij zijn, terwijl je denkt dat dit bouwwerk toch overal boven uit moet steken. Svampen , de paddestoel, heeft inderdaad de vorm van een - moderne- paddestoel. Er is 2 jaar aan gebouwd en in 1958 geopend. Inmiddels is het een zeer populaire attractie en al door 8 miljoen mensen bezocht. Het leuke is namelijk dat je met de lift naar boven kan en daar een geweldig uitzicht over de stad en de omgeving hebt. Bij helder weer, en dat is het vandaag, kijk je ca 25 km ver. Er staat ook uitleg wat je ziet en/of wat er vroeger gestaan heeft. Toegang is gratis( ze hadden er al heel wat geld mee kunnen verdienen) en de toren is ook echt in gebruik als waterreservoir , het bevat 9 miljoen liter water! Het water zit onder het Panoramadek. In de avond is de toren mooi verlicht, maar in deze tijd van het jaar wordt het niet echt donker, dus hiervoor hoeven we niet terug vanavond . Leuke plek , dit Svampen.

De middag vordert aardig , we nemen de auto naar het landgoed Karlslund, niet ver weg, kilometer of vijf, maar een saaie weg om te lopen en het is een heel groot landgoed. Vroeger hebben hier ca 80 gebouwen gestaan. Al in 1800 was het een populaire bestemming en nog steeds.
Ook hier ambachten, winkels, ateliers, museum, etc. Het is enorm groot landgoed met veel wandel- en fietspaden, een groot landhuis (nu restaurant ), een aantal stallen ( in gebruik) . Hier kun je wel de hele dag doorbrengen , zo groot is het. We wandelen , genieten van de zon , bekijken de stallen ( je mag hier echt overal gewoon naar binnen lopen), bezoeken een museumpje ( er zijn er meer). Het landgoed leverde van alles aan het Koninklijk huis : fruit ( er was een enorme boomgaard ), groente , brood, zuivel, vlees, drank enz. Er was een grote destilleerderij , maar het drankgebruik werd zo hoog dat deze uiteindelijk gesloten werd.
Er zijn oude filmpjes te zien waar mannen op zeer ingenieuze fitnesstoestellen in beweging worden gehouden. De mannen zitten soms vastgegespt aan een toestel en worden dan heen en weer geschud. Zeer komisch om te zien.
Er staat ook een " kruiden orgel" , trek aan het pinnetje en dan ruik je het kruid wat erboven in een glazen buisje zit. Zo staat het hier binnen vol met grappige dingen.

• 13 Juni 2016 - 10:09

Elly:

Hoi T en T, wat zien jullie weer enorm veel en wat leuk om weer een heel ander land te bezoeken.
    Ook een verrassing wat de openheid en gastvrijheid betreft.
    Ik zou er zo zin in hebben hier naar toe te gaan.
    Geniet nog heel veel.
    Gr.Elly.