Feestdag, de koning en veel zon - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Feestdag, de koning en veel zon - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Feestdag, de koning en veel zon

Blijf op de hoogte en volg Tineke

06 Juni 2016 | Zweden, Stockholm

Vandaag niet met de auto naar het centrum, gisteren veel geluk gehad met parkeren, maar die vlieger gaat vast niet elke dag op. De receptionist van het hotel vertelde gisteren al dat parkeren in de stad heel erg lastig is en erg duur. Het tram/metro/trein station
is vlakbij het hotel en stopt in het centrum. Even puzzelen hoe we aan het juiste kaartje komen, maar er zit een dame bij het loket en zij spreekt goed Engels, onze kennis van de Zweedse taal is zeer beperkt. Binnen 10 minuten zijn we op het Central Station. We besluiten nu een ander deel van Stockholm te bezoeken, mogelijk ook één van de andere eilanden.
Ook nu weer prachtige gebouwen, enorm groot. Het is wederom schitterend weer vandaag, 25 graden, weinig wind. Heerlijk weer om te wandelen, want er zit een zekere frisheid in de lucht, dus het is niet te warm.
Vandaag is het in Zweden een Nationale Feestdag en ook de Zweden genieten van hun vrije dag. In de stad zijn allerlei activiteiten en feestelijkheden. Op een groot plein staan eettentjes uit verschillende landen. Ook uit Nederland. Hier worden stroopwafels, poffertjes, pannenkoeken , maar ook hagelslag etc verkocht. Verder tentjes met gerechten uit Thailand, Frankrijk, Spanje , Griekenland, Polen, USA, Hongarije en ga zo maar door.
Het is nu nog te vroeg om te eten, we hebben net een heerlijk ontbijt op en ja er was ook knäckebröd .... We wandelen dus verder en lopen een eind langs het water richting de brug naar Djurgärden , het groene eiland met de vele musea waaronder het oudste openluchtmuseum ter wereld, Skansen. Eerst terrasje aan het water , lekkere koffie.
Prachtig eiland, mooie wandelpaden door de parken. We laten Skansen nog maar even links liggen, er zoveel te zien hier: jonge ganzen, mooie kunstwerken, een paleis , uitzicht op het water en eilanden aan de overkant , dus we vermaken ons prima.
We lopen zo' n beetje tot voorbij het midden van het eiland ( het staat niet geheel op onze plattegrond, dus mogelijk is het nog langer), maar we hebben nu al aardig wat kilometers gelopen. Aan de andere kant van het eiland weer richting de brug, op de grasvelden zijn veel Zweden aan het chillen, picknicken, maar ook fietsen, joggen etc is populair .
We zien de overzijde een groot cruiseschip en ernaast een kleiner exemplaar. Er zijn veel boten en bootjes op het water , ook picknickboten ( boot met een tafel in het midden ) . Picknicken is hier een zeer geliefde bezigheid: in de grote boomgaard die bij de paleistuin hoort wordt hier volop van genoten , tafels zijn fleurig gedekt of er ligt een groot kleed op het gras. Gezellige boel.
Aan deze kant van het eiland is meer vertier: een groot pretpark met achtbanen, etc. Veel restaurants , een aantal musea. Er staat een groot circusgebouw, wat nu als theater in gebruik is. Vanwege de feestdag zijn er muziekfestivals. Voor ieder wat wils dus.
Aan de steigers liggen diverse oude boten, die je kunt bezoeken: een ijsbreker , een tweemaster, een boot met een vuurtoren erop. Erg leuk.
In de middag is echt overal super druk: alle terrassen zijn bezet, iedereen geniet van het mooie weer, men wandelt over de kade. Heel veel boten zijn restaurants, of restaurants zijn gebouwd op steigers, de Zweden, of ieder geval de Stockholmers, ze hebben iets met water.
Gezien de drukte en de zon laten we de musea voor wat ze zijn en genieten we van de gezellige vrolijkheid die er heerst. Ook in de parkjes in de stad is het vol met jongelui, gezinnen met kindertjes, het lijkt of iedereen er op uit getrokken is. We belanden in een soort " food festival ", een enorm plein is volgebouwd met grote eettenten waar chefkoks gerechten bereiden. Voor een groot podium zitten tientallen mensen te kijken naar de koks die onder het oog van tv camera bijzondere hapjes maken. Iets verder zitten honderden luitjes aan lange tafels te eten en te drinken. Langs de rand zijn de wegen afgezet, er is aardig wat politie en beveiliging op de been. We vragen wat er gaande is : de koning en zijn familie komt straks voorbij .
Ook dat schouwspel krijgen we te zien . Vooraf gegaan door de garde te paard volgt de koning en zijn vrouw in de eerste koets en de andere leden in de twee volgende koetsen en dan weer een regiment soldaten te paard. Erg leuk om mee te maken.
We blijven in de stad eten en pakken daarna de trein weer terug. Een kaartje terug kopen is wat ingewikkelder want het is een heel groot station en kaartjes worden in de supermarkt verkocht !
Ook is het juiste perron en daarna de juiste trein/metro vinden een kunst, maar mensen zijn zeer behulpzaam dus het komt allemaal goed.

• 06 Juni 2016 - 22:40

Danielle:

Dat klinkt weer als een heerlijk dagje. Fijn dat jullie zo genieten. En bijzonder dat jullie zo'n feestdag mee konden maken. X