Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Valencia

Blijf op de hoogte en volg Tineke

14 Februari 2016 | Spanje, Valencia

2e dag

Thijs heeft bij de receptie geïnformeerd of een wandeling door het park ons naar het oude centrum brengt. Is veel te ver, betere optie: neem de bus, stopt hier voor de deur en voor 1,50 euro stap je in het oude centrum uit. Goed plan, want na een overheerlijk en zeer uitgebreid ontbijt is een deel van de ochtend om, lopend zouden wij er ws pas eind van de middag aankomen en dan hebben we nog geen stap in het centrum gezet.
We stappen op het belangrijkste plein uit, hier staat het stadhuis en een prachtig postkantoor . Wel gesloten vandaag, het is tenslotte zondag. Voordeel vandaag is dat alle kerken en de kathedraal open zijn, foto's maken tijdens de mis is niet toegestaan maar daar kunnen we goed mee leven.
Vele mooie gebouwen, een rommelmarkt, veel winkels zijn hier open en de bewoners van Valencia zitten in de kerk en later gezellig op de vele terrassen. Wij doen dat laatste ook, heerlijk in het zonnetje aan de koffie met cheesecake, een lekkernij die bij ons meestal wat fris van smaak is. Hier houden ze van " dulce " in dit geval mierzoet. Leuk plekje om mensen te kijken en even uit te rusten van het geslenter door de straten en straatjes.

De Lonja de Seda, is de historische zijdebeurs, vandaag te bezichtigen. Staat op Unesco lijst. Plannen voor het gebouw lagen al in 1482 klaar, maar het duurde nog meer dan 50 jaar voor dir handelscentrum klaar was. De zuilen binnen lijken op een palmbomenbos, gaan over in de ronde bogen in het plafond. Hier kwamen vroeger de kooplieden van Valencia bijeen, niet alleen voor de zijdehandel, maar ook voor geldzaken, geld wisselen, maar ook geldleningen. Nu komen hier elke zondag , vóór het gebouw, de munten- en postzegelverzamelaars bij elkaar. In de patio ( binnentuin) staan sinaasappelbomen en een fontein, op andere dagen een rustig plekje. Er is ook nog een bijzondere wenteltrap, maar dit gedeelte van het gebouw is afgesloten, dus niet te zien.
De andere zaken zijn echter zeer de moeite waard o.a een mooi plafond, versierd en zwart met goud beschilderd.

We bezoeken een aantal kerken, in de Jezuïeten kerk speelt een quintet prachtige klassiek muziek. In de kathedraal is de mis gaande, in de zijkapel is het heel stil en kun je de prachtige kapel in alle rust bewonderen. Je kunt de toren beklimmen ( niet gedaan vandaag) . In de kathedraal probeert men een oplossing te zoeken tussen het gebruiken van de kerk waar het voor bedoeld is en de toestroom van toeristen. De kerk is deels met grote schermen verdeeld zodat men elkaar niet al te veel in de weg loopt. Fotograferen in de kerken is niet meer tegen te houden, de gelovigen hebben ook mobiele telefoons en ik zie heel wat schermpjes oplichten, ook tijdens de dienst. In de openbare gebouwen is het zaak niet aangevallen te worden door een selfiestick.
Leuke en gezellige binnenstad. Het gebouw waar de stierengevechten gehouden wordt heeft veel weg van het Colosseum, het is gesloten vandaag. Er vlakbij ligt het treinstation, na 11 jaar bouwen was het in 1917 klaar, een prachtig gebouw met binnen veel Jugendstil, mozaïeken, kn verschillende talen " goede reis" en moderne perrons en treinen. Heel overzichtelijk , schoon, gewoon mooi.
Eenmaal weer buiten slaat het weer om: zeer heftige windstoten , dreigende regenwolken en al snel regent het ook. Iedereen zoekt beschutting, wij ook. Als het wat minder op zoeken de bushalte op, hebben heel veel geluk, binnen 1 minuut vertrekt de bus en als we de bus uitstappen is de zon weer terug. Tijd voor een kleine siësta.
Weer aan de wandel, door het park en dat levert weer een mooie blik op deze schitterende gebouwen, elke keer is de lichtval anders of zie je weer andere dingen. De lucht is ook weer spectaculair, blauw , wit, grijs ( de laatste in vele tinten ) en de zon die tussen de wolken en gebouwen probeert te komen.
Vanaf het grote warenhuis El Cortes Ingles hebben we een mooi uitzicht over alles, zittend in het restaurant op de bovenste verdieping met een drankje erbij vermaken wij ons prima. Foto' s maken kan, worden heel apart omdat de ramen vuil van de regen zijn geworden, dus genieten we zo van het uitzicht. Als het donker is , is het heel helder en kun je erg ver weg kijken, tot aan de bergen en zo sluiten we weer een hele mooie dag af