Praag, de klok, het Dansende Huis, etc - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Praag, de klok, het Dansende Huis, etc - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Praag, de klok, het Dansende Huis, etc

Blijf op de hoogte en volg Tineke

11 September 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

Vrijdag 11 september 2015. Praag

Na een heerlijk ontbijt de wandelschoenen weer aan en de stad in. Ons hotel ligt heel gunstig, onder de Praagse Burcht, maar ook vlakbij de Karel Brug, de toegang tot de oude stad, hoewel in " onze" buurt even mooie huizen staan als in de oude stad.
We lopen dus richting de Karel Brug, maar voor we daar zijn, lopen we langs een mooi, groot gebouw , de deuren staan open en we kijken naar binnen. We zien een stukje van prachtige pilaren en muurschilderingen. Het blijkt een kerk te zijn, na een toegangskaartje gekocht te hebben lopen we naar binnen en vallen stil van verbazing. Wat aan de buitenkant totaal niet zichtbaar is, behalve dat het een groot gebouw is, is dat we in enorm grote kerk staan, vol met marmeren pilaren, (blad)gouden beelden, grote schilderijen en schitterende plafondschilderingen. We hebben even het gevoel dat we in Rome of zo zijn beland. Er valt zoveel te zien hier. Het blijkt de St. Nikolaaskerk te zijn, gebouwd tussen 1704-1756 en onlangs voor 110 miljoen Tsjechische Kronen gerestaureerd. De koepel is 18 meter hoger dan de Petrintoren. Het fresco op het plafond van het schip is meer dan 1500 m2 . Misschien geeft dit een beetje idee van de grootte van deze kerk.
Er is een trap naar een bovengalerij, 60 treden op, levert een mooi beeld op. Uiteraard is er ook een heel groot orgel: het is een Barokorgel met 2500 pijpen en 44 registers en Mozart heeft hier nog op gespeeld. Veel goud, veel marmer, en zeer indrukwekkend . Je kunt hier geen kaarsje branden, dat is toch ook wel bijzonder. In de kerken worden concerten gegeven, we komen dit later in de stad overal tegen. Een orgelconcert of vioolconcert , er talloze variaties . Praag is sowieso een stad van muziek.
Op de Karels Brug, maar ook op straat, staan kleine muziekbandjes te spelen. Veel jazz, blues, soms alleen een bassist of violist , soms met zang. Het klinkt allemaal lekker.
Op de Brug zijn behalve kunstenaars, stalletjes met souvenirs ook de bedelaars aanwezig. Het blijft vreemd om iemand zo op de grond te zien liggen, gezicht naar de grond gericht, roerloos wachtend tot iemand een muntje geeft.
De Karelsbrug was de eerste verbinding tussen de twee stadsdelen, een overstroming in 1324 vernielde de brug. Karel IV liet een nieuwe bouwen . Aan het begin en eind van de brug staan twee mooie poortgebouwen. Op de brug staan een aantal beelden, de meeste van heiligen.

We zwerven de wijk Stare Mesto door, vallen van de ene verbazing in de andere. Elke bocht laat weer andere mooie huizen zien. Veel mooie details, voor wie het zien wil. Grote groepen toeristen lopen achter hun gids, met vlaggetje, aan te rennen en zien het " grote" werk. Wij hebben die haast niet en genieten volop van al het moois. In de middag genieten we bij een Hard Rock café op het terras buiten van een heerlijk lokaal biertje en maken een plan voor de rest van de middag. We willen namelijk ook nog het Dansende Huis zien, maar dat ligt in een andere wijk.
Eerst nog de beroemde klok op het Oude stadsplein: de middeleeuwse astronomische wijzerplaat geeft niet alleen de tijd aan , maar ook de stand van de zon en de maan. Verder ook nog de maanden , de seizoenen, de tekens van de dierenriem, de baan van de zon en de Christelijke feestdagen. Je hoeft geen kalender meer te kopen. Het meest bijzondere schijnt te zijn als de klok op het hele uur slaat, dan gaan de deurtjes boven de klok open en verschijnt de Dood en de 12 Apostelen. Wij hebben dit schouwspel gemist ( of niet) want wij komen rond 15.10 het grote plein oplopen. En dit is wel een groot plein: 9000 m2 , er staan paleizen, het Stadhuis etc op. Vroeger werd hier de onthoofdingen uitgevoerd. Nu wordt het plein voornamelijk bevolkt door toeristen, gidsen enz.
Ook vandaag weer veel leuke kunstwinkels: prachtig design glas, handgemaakt mooie marionetten, heel veel aparte dingen, schilderijen. Helaas we hebben een klein koffertje meegenomen wat geen mm extra ruimte meer heeft......
We lopen langs de oever van de Moldau naar het Dansende Huis, een zeer bijzonder gebouw, geïnspireerd op Gin Rogers en Fred Astaire.
We bezoeken ook nog het Kampa schiereiland en horen dat er een film opgenomen wordt: allerlei middeleeuwse karren, manden etc worden klaar gezet, de lantaarns worden voorzien van folie zodat het gaslampen lijken , de reclameborden van de gevels geschroefd en ja dan sta je hier in een Middeleeuwse omgeving....
Als afsluiting lopen we ook nog naar de Burcht ( geen idee dat we hier nog zouden belanden, we gingen voor heg uitzicht over de stad).
Een sprookje bij avond, vooral de St. Vituskerk is bijzonder mooi.
Het is nu bijna 23.20 en we gaan onder zeil want we hebben nog veel te zien .
Nu nog de batterijen van de camera opladen, vandaag ieder 2 batterijen opgebruikt tot het laatste beetje stroom, zegt iets over het aantal foto 's !

• 11 September 2015 - 23:36

Elly:

Wat hebben jullie al veel gezien.
    Ik ben er ooit geweest maar weet echt de helft niet meer.
    Nogmaals geniet ze en ik kom vast een keertje jullie foto,s bekijken.
    Groetjes Elly.