Naar Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Naar Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Naar Spanje

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag van Chaves naar Santiago de Compostela. Eerst weer lekker ontbijten, tot nu toe overal lekker vers fruit, daar houden wij wel van. Het is maar een kleine 10 km naar de Spaanse grens, we zijn dus zo in Spanje.

Onze koffiestop houden we in Allariz, een leuk oude stadje met een heel groot klooster ( Santa Clara) en ook hier smalle steegjes en huizen en straatjes daterend uit de Middeleeuwen.
Weer heel andere bouwstijl dan in Portugal. Een kenmerk van hier zijn de glazen balkons.
Ons koffie plekje is een café in een heel oud gebouw, op de eerste verdieping en het heeft een heerlijke veranda en verrassend genoeg een prachtige en grote tuin. Een oase van rust midden in het centrum van dit stadje.

Dan op naar Santiago de Compostela. In de middeleeuwen was dit de belangrijkste christelijke pelgrimsplaats na Jeruzalem en Rome. Er zijn grote historische gebouwen, de meesten van graniet en ondanks de verschillende bouwstijlen toch een eenheid. Het oude centrum is autovrij ( wel zo handig voor de vele wandelaars). Voor ons hotel is de bushalte en lijn 6 brengt ons naar het centrum. Het is vandaag wederom graadje of 30, maar men was vroeger zo slim om veel straten te voorzien van overdekte galerijen en onder de stenen arcades is het aardig koel. In de nauwe straatjes ook. De mega grote pleinen oversteken vraagt om wat moed . We slenteren door de straatjes , eerst maar naar de kathedraal. Dit is de plek waar al die vermoeide wandelaars en bedevaartgangers het voor doen, de bekroning op hun voettocht: een bezoek aan deze kathedraal met de crypte van Jacobus. We hebben deze tocht gemaakt met het vliegtuig, de auto, de bus en het laatste stuk te voet. Ik denk niet dat dit aan de maatstaven voldoet.
Imposant is het wel. De hoofdingang is op de Praza de Obradoiro , een enorm plein en de kathedraal imponeert helemaal, met zijn barokke façade, twee grote torens ( 74 meter hoog) ,het beeld van de apostel Jacobus. Op het plein, in de schaduw liggen en zitten wandelaars. Binnen in deze enorme kathedraal is ook bijzonder. Een enorm groot en goudkleurig altaar, hier kun je de zilveren mantel van het 13e eeuwse beeld van de Heilige Jacobus omhelzen. Ik heb mij aangesloten bij de rij wachtenden, het beeld niet omhelst, maar even de handen op zijn schouders gelegd, een ervaring om niet te missen, want op dat moment had ik nog geen idee wat ik daar binnen zou aantreffen. Je schuift nl een voor een aan de rechterkant het altaar binnen, dan een paar traptreden op, sta je voor het beeld, of liever gezegd aan de achterkant van het beeld, sommigen slaan de armen om zijn nek ( wat er aan de andere kant van het altaar wat vreemd uitziet. Je ziet dan nl het beeld aan de voorkant met een paar bewegende armen om zijn nek zonder dat je de eigenaar van die armen verder ziet), daarna loop je aan de andere kant weer een trapje af en onder het altaar vandaan.
Er zijn kerkbanken voor de pelgrims gereserveerd , slim, want er zijn waarschijnlijk meer toeristen dan pelgrims. Buiten veel souvenierswinkeltjes , overal wandelstokken met hieraan een Jacobschelp en een mini kalebas te koop. Veel sieraden in de vorm van de schelp. De commercie draait hier volop.
Naast de kathedraal staat een even imposant gebouw: het Hostal de los Reyes Catolicos, nu een prachtig hotel/ parador, vroeger een ziekenhuis, in 1499 gesticht door het koningspaar Ferdinand en Isabella. We hebben natuurlijk wel even een kijkje binnen genomen.
Er staan ook nog paleizen en andere kerken, maar wij vinden het nu tijd voor een koud drankje, voor mij in dit geval een heerlijk lokaal biertje. We hebben morgen nog een dag hier, alle tijd dus.
We vinden , net even buiten, dit stadsdeel een prachtig park en schuiven aan bij lokale bevolking, lekker in de schaduw. Op de rechter banken schuiven steeds meer mannen aan, aan de linkerkant zitten de vrouwen. Een heel gezellige boel.
Heerlijk zitten, mensen kijken, naarmate de middag ten einde is, komen er steeds meer mensen naar buiten, het is heel aangenaam nu. Uiteindelijk blijven we hier ook eten en dan is het nog even uitzoeken waar we de bus terug kunnen vinden , maar dat lukt ook prima en de buschauffeuze zet ons keurig voor de deur van ons hotel af!

• 20 Juni 2015 - 00:43

Elly:

Hoi T en T, jullie een heerlijk zonnetje, hier nog steeds niet meer dan een enkele dag een beetje warmte.
    Vanavond met Suzanne naar een lezing geweest op haar werk. Eindelijk gezien hoe en waar haar werkplek is.
    Een lezing door een Belg over het laatste stuk van je leven. Een zeer duidelijk verhaal over de voorbereiding die vaak tegenwoordig onnodig gerekt wordt en waar je zelf duidelijk op schrift moet zetten wat je wensen zijn en je medegezinsleden daarvan op de hoogte moeten zijn.
    Al met al een interessant onderwerp waar deze man ook een boek over geschreven heeft.
    Een aardigheidje van onze laatste reis: Mijn postcards have finally arrived! De 28e april verstuurd
    en dus 2 maanden geleden in Georgië verstuurd. Dat noem ik echt een record.
    Geniet lekker. Ik denk dat ik ook maar eens die kant uit moet. Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk.

• 20 Juni 2015 - 00:43

• 20 Juni 2015 - 00:44