Gelati klooster - Reisverslag uit Kutaisi, Georgië van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Gelati klooster - Reisverslag uit Kutaisi, Georgië van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Gelati klooster

Blijf op de hoogte en volg Tineke

03 Mei 2015 | Georgië, Kutaisi

Zondag 03-05-2015, naar Koetaisi, guesthouse ..........

We gaan naar West Georgie, hier is het warmer en tropischer en lange tijd was dit ook een apart land, Colchis. Koetaisi of Kutaisi, de schrijfwijze verschilt hier bij alle plaatsen, is de tweede grote stad in Georgie. Het ligt aan de rivier de Rioni en David de Bouwer is hier tot koning gekroond.
Onderweg nog even bij een fort gestopt, niet bezocht, maar mooie omgeving.
De rivieren zijn erg snelstromend , wild kolkend en het water staat aardig hoog. Sommige rivieren zijn wel 1000 km lang.
De wc stop onderweg duurt iets langer dan gepland. Ik ga als eerste het toilet in en kom als laatste naar buiten. De deur gaat nl niet meer van het slot. Sleutel linksom, rechtsom geprobeerd, trekkend aan de deur, of juist weer niet. Niets helpt. Hulp wordt gehaald , maar dat biedt nog geen oplossing. Ik tref het ook bijzonder want dit toilet heeft namelijk een zeer moderne en degelijke deur met dito slot. De scharnieren zitten aan de binnenkant, geen kiertje onder de deur. Onze chauffeur haalt gereedschap, tikt met veel moeite de deurklink eraf, die valt aan mijn kant eraf, maar het slot blijft dicht. Met heel veel moeite de kan ik de sleutel eruit krijgen en door een kleine opening naar buiten schuiven. Om een lang verhaal kort te maken: als alle 18 medereizigers allang van het andere toilet gebruik gemaakt hebben, word ik " bevrijd" . De rest van de dag maar geen deuren meer op slot gedaan.
Lunch onderweg en inderdaad , als we door de tunnel zijn geweest, verandert het landschap : minder landbouw, hier heel veel bos. Het is hier ca 25 graden!

Tijdens de Russische bezetting was de politie hier erg corrupt en wreed. Na de oorlog is het complete politiekorps ontslagen, mbv Amerika en Europa zijn er nieuwe agenten opgeleid en getraind . De oude politiebureau 's zijn gesloopt en nieuwe gebouwen met veel glas zijn er in de plaats gekomen. Dit om te laten zien dat men geen angst meer hoeft te hebben voor bv marteling. Alles zo transparant mogelijk nu en inmiddels is het vertrouwen in de politie weer hersteld.
De Russen hebben een aparte techniek om het land te ontwrichten: ze bezetten een gebied, verjagen de plaatselijke bevolking, zetten er andere minderheden neer ( die Rusland gunstig gezind zijn en voor een conflict in het land kunnen zorgen) . Dan trekt Rusland zich terug en wacht en hoopt dat de nieuwe bewoners ruzie gaan maken of een zelfstandige staat willen worden. Soms lukt dat, soms ook niet.

Vlakbij Kutaisi ligt het Gelati klooster, dateert uit 1106 en is gebouwd door koning David de Bouwer. Zijn graf is ook hier , in een van de doorgangspoorten, en zijn wens was zijn grafsteen zo te plaatsen dat iedereen er over heen kan lopen. Ook koning Bagrat III en koningin Tamar zijn hier begraven. Het klooster staat op de Unesco lijst.
Het klooster heeft ook een academie gehad, de koning bracht hier zoveel mogelijk geleerden , vaak monniken, bij elkaar. Men is deze academie inmiddels aan het restaureren. In een stad hier in de buurt was nog zo een academie en de twee gebouwen waren dmv een kilometers lange, geheime ondergrondse tunnel met elkaar verbonden. In tijden van nood kon men dus uitwijken naar de andere academie. De kathedraal van de Maagd heeft hele mooie fresco's , bijna alle muren, koepels, bogen etc zijn beschilderd. Er is een 12e eeuws mozaïek dat oorspronkelijk uit 4 miljoen kleine steentjes bestond. Dit mozaïek is deels verloren gegaan, het bovenste deel bestaat nog ( 2,5 miljoen steentjes) , men heeft het onderste deel erbij geschilderd. Veel ikonen , niet alleen geschilderd , maar ook geborduurd, of met parels versierd.

De weg naar ons Guesthouse wordt gerepareerd en we rijden om door zeer smalle straatjes waar onze bus maar nauwelijks door kan. Millimeter werk dus.
Vanaf ons guesthouse lopen we naar de Bagrati Kathedraal , ligt vlakbij. Deze kathedraal is in de Gouden Eeuw gebouwd door koning Bagrati. De ruïnes hebben lang op de Wereld Erfgoed lijst gestaan. De kathedraal is nu gerestaureerd , maar de vorige president wilde hier perse een lift in laten bouwen. Er is nu een gruwelijk lelijk bouwsel aan de zijkant aan gemaakt en het monument is nu van de Unesco lijst afgehaald en staat nu op de lijst van bedreigde monumenten vanwege " veronachtzaming van de authenticiteit " van de kathedraal!

We hebben diner in ons guesthouse en ook hier staat weer een prachtig gedekte tafel vol met tiental of meer verschillende hapjes klaar. Er is soep, wel 7 of meer soorten salades , vers brood, aubergine met walnoten, aardappel puree met champignons en paprika. Kip in saus, tomaten, komkommer, etc. Smullen hoor!

• 03 Mei 2015 - 20:18

René:

Wat een leuke berichten... gelukkig da tje van de wc afgekomen bent.

Maar dames, naar de zin dus?! wij hebben het enorm leuk gehad in Zeeland. WE zijn helaas alweer een dag thuis. Weer hard aan de bak voor mijn case die aan het eind van de maand af en ingeleverd moet zijn.
    Ik ga maar weer verder.

Groet René

• 03 Mei 2015 - 20:26

Thijs Willemstijn:

Dat is een extra verrassing! Toch internet in jullie Guesthouse! Wat een verwenning! Dat was even spannend hé, op een onbekend toilet! Gelukkig goed afgelopen. Ook Kutaisi lijkt me een prachtige stad, dus..., weer veel te zien en ervaren! Veel succes, liefs.....