Naar Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Naar Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Naar Cartagena

Blijf op de hoogte en volg Tineke

13 November 2014 | Colombia, Cartagena

Donderdag 13-11-2014, NP Tayrona, naar Cartagena

Gisteravond laat onweer, windvlagen tot storm en regen met bakken uit de hemel. Even lijkt het erop dat de tent de lucht in gaat, maar dat gebeurt niet. De tenten staan weliswaar onder een rieten afdak en meestal valt de tegen loodrecht naar beneden , nu beukt en rukt de wind aan alles wat los en vast zit.
In de ochtend zien we een grote palmboom uit de grond gerukt liggen, pal naast een tentje op het veld. Het kan dus toch ook mis gaan.
Hilariteit bij het douchen : er zit een slangetje van ca 60 cm in een van de doucheruimtes bij de dames: het is wat minder relaxed badderen dus.
Mooie roofvogel in de boom, uiteraard ook de nodige kleine vogeltjes.

Om 07.00 ontbijt , spullen pakken en de wandeling terug naar de bus maken. Ondanks dat het nog redelijk vroeg is , is het al behoorlijk warm en vochtig. Onderweg weer apen gezien, dit soort is groter, roodbruin van kleur . We verstoren hun ontbijt en dat laten ze merken door te gaan plassen: er kletteren een paar " watervallen " naar beneden .
J en Elly staan bij de bus op ons te wachten, zij hebben 2 nachten in Santa Marta in een hotel doorgebracht.
We staan allemaal nog even uit te " dampen" , het is heel warm en iedereen is doorweekt na het klimmen en dalen. Onderweg weer koffie of, wat veel lekkerder is, een heerlijke verse vruchtensap ( vandaag Marachuga genomen ). Er komt een Indiaans echtpaar binnen. De vrouw gekleed in het ( smetteloos) wit met prachtige gekleurde kraaltjes ketting). Gert raakt met ze aan de praat. In het NP Tayrona zijn nog verschillende plekken waar de Indianen ( meestal geheel afgezonderd) wonen. Ze leven daar volgens de oude tradities en soms er is er wel contact met de buitenwereld ( zoals dit echtpaar), maar meestal niet. Voor hen is Moeder Aarde de bron van al het leven. Zij vragen toestemming aan bomen alvorens deze om te hakken, gebruiken alleen wat ze nodig hebben en geven Moeder Aarde ook weer dingen terug( offeren bv wat maïs of fruit). Het grappige is dat de man van het echtpaar weet dat Nederland onder zee niveau ligt.

We komen aan de kust aan de linkerkant nu van Santa Marta. Achter de strook strand ligt , landinwaarts , een groot waterrijk gebied. Mangrove bossen. Zeer veel vogels, oa pelikanen en ik zie zelfs een paar prachtige ( diep) roze flamingo 's. We rijden langs vissersdorpjes, men vangt hier zowel zoet- als zoutwater vis. Het heeft hier ontzettend geregend en veel straten staan onder water. Huisjes zien er erg armoedig uit.

Voor we Cartagena in rijden brengen we een bezoek aan een moddervulkaan, Totumo. Hier kun je een modderbad in nemen, de vulkaan is niet een hele hoge berg. Het oogt meer als een reuze termieten berg: een grijze heuvel van opgedroogd modder met twee zeer primitieve houten trappen naar de top. Voor het modderbad, met massage, blijven slechts 4 liefhebbers over waaronder ondergetekende . Er zijn twee omkleed hokjes: eerst kaartje kopen. Er zijn geen andere bezoekers vandaag. De zwemkleding aan, kleding in de bus gelegd, geen andere plek voor. Alles is enorm simpel in elkaar geknutseld hier. Het kaartje moet je bij de ingang van de vulkaan afgeven, heel officieel ( ligt 4 meter verder dan het hokje waar kaartje gekocht is). Je ( eigen) handdoek en schoenen geef je af en we beginnen de klim naar boven op onze blote voeten langs de trap gemaakt van deels modder en grind en deels van hout. Boven wacht ons een grote verrassing: het niveau van de modder in de krater varieert en vandaag staat dat niet hoog. We moeten dus een voor een achterwaarts een houten ladder afdalen om in de krater te komen. Beneden wachten, in de modder , twee mannen, de masseurs . Even voor de statistieken: de krater is 2200 meter diep! Je kunt niet in de modder staan of zitten, je moet je erin laten zakken en languit gaan liggen. Gert is mee naar boven om deze belevenis op de foto vast te leggen. We dalen voorzichtig af, de ladder zit vol modder, wij laten ons zakken in deze grijze brij, hier en daar bubbelt het. Waar nog geen modder zit op ons lijf wordt het erop gesmeerd: over ons haar, gezicht. Languit liggend, drijvend in de massa, worden we twee aan twee gemasseerd . Er is geen ruimte voor veel meer mensen, de krater is slechts paar meter breed en lang. De massage is heerlijk, ook nog op de buik in de modder. Dan moet je aan een plank in de rand vast houden, anders lig je met je gezicht in de brij. Er weer uit gaan is een nog grotere uitdaging. Vol met modder , die gelukkig niet stinkt, eigenlijk nauwelijks ruikt, ben je ontzettend glibberig. De houten ladder naar boven is op de onderste treden glad en je moet je heel goed vast houden en voorzichtig uit de modder klimmen. Boven gekomen kun je het beste achterwaarts de trap af want ook hier is het eerste stuk glad en modderig. Beneden worden we opgewacht door dames die ons naar een meertje meenemen en ons afspoelen. Met een snel en handig gebaar worden we ontdaan van onze badkleding. Deze wordt goed uitgespoeld en mag weer aan. Een heel avontuur dus.

Naarmate we dichter bij Cartagena komen , zien we steeds luxetrein huizen. Ook flat gebouwen, appartementen complexen, zeer luxe gebouwen met namen als Barceloneta, Ramblas en Ocean View. Er schijnt feest te zijn , soort carnaval. De toegang naar het centrum is geblokkeerd door de vele bussen, taxi's en honderden feestgangers. Men is niet echt verkleed, wel gekke, gekleurde pruik op, of glitter versiering op het hoofd. Iedereen heeft grote spuitbussen met soort scheerschuim en spuit elkaar onder, het schijnt dat er ook een emmer water over je leeg gegooid kan worden, of een pak meel. Prettige combinatie.

We kunnen niet helemaal met het busje bij ons hotel komen, klein stukje lopen . Ons hotel ligt midden in het oude centrum, heeft aantal mooie patio's , ruime kamer met heerlijke douche. Een dubbele luxe na 2 nachten in tentje .
Als we s' Avonds eettentje zoeken komen we veel feestgangers tegen, bij de stadsmuren is een grote menigte aan het feesten. Alles gaat er gezellig en gemoedelijk aan toe , al zie je ook wel jongelui met fles sterke drank in de hand.
We vinden een leuke bistro waar ze heerlijke gerechten hebben.