Columbia River, Mount Hood - Reisverslag uit Mount Hood Village, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Columbia River, Mount Hood - Reisverslag uit Mount Hood Village, Verenigde Staten van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Columbia River, Mount Hood

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 September 2014 | Verenigde Staten, Mount Hood Village

Vrijdag 05-09-14, vertrek uit Olympia, naar Diamond Stone Lodge,

Frans is gaan tanken voor we weg gaan, gestruikeld en op zijn gezicht gevallen, zijn beide handen zijn geschaafd, maar zijn gezicht is het meest beschadigd. Zijn oog is dik, blauw aan het worden, zijn wang geschaafd. Hij weet niet meer wat er gebeurd is, kon zich nummer van hotelkamer nier meer herinneren en vraagt wel vier keer " wachten jullie al lang op me".

Na het ontbijt uitgecheckt, Thijs rijdt, zodat Frans even niets hoeft . In de loop van de ochtend neemt Frans het weer over.

Columbia Gorge/ River
De rivier vormt grens tussen staat Washington en Oregon
De kloof is15.000 jaar geleden ontstaan, uitgesleten door gletsjers en water.
Vanaf Portland Womens Forum Park, kijk je de kloof in, en vlakbij Crown Point, zie je mooie hoek van de kloof. Hier staat ook Vista House, dit dateert uit 1916 en de inrichting is art nouveau, tevens is dit een info center.

Het is schitterend weer . We rijden richting Portland en volgen de Scenic Historic Columbia River Highway.mDeze weg start in een bijzonder mooi oud dorpje met leuke oude huizen , veel bloemen ( hier kun je niet alleen een stuk van de snelweg adopteren, hier adopteer je een bloemenbak).
Een galerie met levensgrote bronzen beelden, zo natuurgetrouw dat het echte mensen en dieren lijken. Heerlijke koffie gedronken en nog een schitterende oude Alfa Romeo gezien.
De weg loopt langs de brede Columbia River, een machtige rivier vol met zandbanken , maar in het voorjaar een enorm watergeweld. Omdat het in de kloof altijd waait wordt er op bepaalde stukken veel gesurfd.
De mooie weg gaat door de bossen, langs geweldige uitkijkpunten en we komen langs een aantal watervallen. Meestal zijn watervallen in deze tijd van het jaar wat minder indrukwekkend, maar hier valt het nog heel wat water naar beneden. De meeste zijn ook behoorlijk hoog. De ene waterval kan op korte afstand van de parkeerplek gezien worden,voor de andere loop je een korte of langere trail, al naar gelang je zin hebt om helemaal naar boven te klimmen. We bezoeken er een stuk of vier, allemaal weer anders. De grootste en meest beroemde slaan we over, deze waterval is nl ook makkelijk vanaf de snelweg te bereiken en hier is geen parkeerplek te vinden.
Latourell Falls, is 75 meter hoog,de Bridal Veil Falls 42,6 meter en de Horsetail Falls, 53 meter, om een beetje indruk te geven van de grootte.

Bij Hood River verlaten we de Columbia River en rijden zuidwaarts richting Mount Hood, die prachtig ligt te schitteren in de wolkenloze hemel.
In dit dal veel boomgaarden met appels, peren, perziken, druiven, bessen, etc. Wijnboeren.
De bergen door, deze zijn bedekt met zeer dichte bossen. Binnendoor naar Lost Lake, een mooi meer waar Mount Hood goed te zien is. Dan moeten we een pas over en de eenbaansweg wordt steeds smaller, gaat van asfalt over in een lossere ondergrond. Het kost iets meer tijd om deze weg af te rijden, het uitzicht is echter bijzonder mooi. We komen in Zigzag aan en gaan naar de Timberline Lodge, een historisch gebouw, aan de voet van Mount Hood.

Mnt Hood, 3400 meter hoog, is een geliefd ski gebied en de top ligt vandaag stralend in de zon. Je waait hier wel uit je vest, we gaan dus snel de Lodge in.
De Timberline Lodge is gebouwd in 1936. Er waren 500 man voor nodig en is met de hand gebouwd van stenen en hout. Vanaf de Zeskantige toren, kun je de top van Mt Hood zien.
De Lodge heeft een grote open lobby, met enorme schoorsteen/ open haard, hand gemaakte meubelen en trappen, fraaie muurschilderingen etc. Het is een historic landmark, ( valt onder monumenten zorg ). De film The Shining met Jack Nickelson is hier opgenomen en daar kun je je wel iets bij voorstellen.

Hierna gaan we richting ons verblijf voor de komende week, een prachtige B&B, waar wij tweeën de benedenverdieping van het grote huis tot onze beschikking hebben en Frans en Plony de boven verdieping. Beneden is een groot terras en kijk je op een prachtig stuk land en bos, op de 1e etage is een enorm terras, hier kun je s ' avonds de sterrenhemel bewonderen.
We worden hartelijk ontvangen door Gloria, krijgen vele tips over bezienswaardigheden en restaurants.
Onderweg naar ons diner zien we een dood hert liggen, erg sneu om zo'n prachtig dier zo te zien. Gelukkig hebben we de andere keren ze levend gezien, je houdt toch dat Bambi gevoel met deze sierlijke dieren.

• 07 September 2014 - 14:26

Jeroen:

Hai Vakantiegangers,

We lezen jullie mooie verhalen, maar we zijn
    Toch wel erg geschrokken van het vallen van Frans.
    Gaat het wel een beetje, want het klinkt vrij heftig.
    Misschien toch even een dokter na laten kijken of is dat al gebeurd?

Nou doe allemaal voorzichtig en geniet er van.
    Let goed op elkaar en laat Frans niet meer alleen tanken