Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Tineke Wildschut - WaarBenJij.nu

Battambang

Blijf op de hoogte en volg Tineke

03 April 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

Dinsdag 2-04-2013. Battambang , hotel Asia

Ontbijt met vers stokbrood. Rond tour met de tuk tuk. We zijn om 08.00 al klaar, het is geen probleem om nu te vertrekken ( afspraak om 09.00). Chauffeur Sing Sing laat ons de stad zien, we rijden naar het trein station, althans het restant ervan. Het gebouw is na genoeg in elkaar gestort, de bijgebouwen zijn er nog slechter aan toe. Er zijn geen treinstellen meer. Er zijn zoveel bermbommen geweest dat men 5 lege wagons voorop deed, die werden dan als eerste de lucht in geblazen. De bommen zijn nu langs de rails verwijderd, maar de trein en de rails zijn te slecht. Er zijn plannen voor een nieuwe trein, Australië biedt hulp en men hoopt binnen enkele jaren de trein weer te kunnen gebruiken, in eerste instantie voor het vervoer van goederen.
We bezoeken de Olifanten tempel, het hoofdgebouw is nu open en we mogen ook binnen kijken. Nu vroeger , dus licht en de kleuren komen nog mooier uit. De graven van Chinese families worden gepoetst en versierd met veel kleurige linten, hele families zijn in de weer met hun voorouders, er wordt gepicknickt , in het geheel een echt familie samenzijn.
Het Gouvernements gebouw bekeken, in Frans koloniale stijl gebouwd. Er vlakbij ligt de oudste brug van Battambang

We gaan naar de opstapplaats voor iets speciaals, nl. de bamboe trein.
Dit is een van de vreemdste vervoermiddelen ter wereld. Een eenvoudig, maar geniaal!
Als er passagiers komen legt men twee assen met ieder twee wielen op de rails en legt hier een bamboe vlonder op. Verder gebruikt men nu een dieselmotortje, voorheen " punterde" men het treinstel voort. Je gaat op de vlonder zitten en hup klaar voor vertrek. Het haalt nog een snelheid van 30 km per uur, de rails is nergens recht, sluit vaak niet op elkaar aan. Daar gaan we dan, vlak boven de grond, bonken we over de rails heen. Alleen als er echt een stukje rails helemaal niet aansluit gaan we langzaam. Het is een enkelspoor , alles gaat goed, totdat er een tegenligger aankomt . Eentje haalt dan de vlonder en de assen van de rails, de ander passeert en het spul wordt weer op de rails gezet. Net als Elly onze " machinist" op de foto wil zetten bij zo' n passeer sessies, blijkt dat wij al enige tijd zonder bestuurder rijden.... Hij is nl een collega aan het helpen, de vlonder moet met z'n tweeën op de assen getild worden. Dit ritueel herhaalt zich meerdere keren. We rijden zo tot het volgende station, dorpje. Hier hebben we 10 minuten om wat rond te kijken, er zijn wat stalletjes met drinken en tshirts en een oude steenfabriek. Onze bestuurder is bloemen/ waterhyacinten aan het plukken. De bloemen smaken naar jonge sla. Met een half uur zijn we terug en Sing Sing neemt ons nu mee naar een vissersdorpje.
In de rivier is nog maar weinig water, valt weinig te vissen. Arm dorp, wel een gloednieuwe moskee.
Eind van de ochtend weer terug. Even afkoelen bij de airco , langs de markt, aan de overkant van de rivier moet een leuk restaurant zijn in een oud houten herenhuis.
Geen spatje schaduw aan deze kant, via een tempel, een drankje in een hotel proberen we de zon te trotseren. Het café met mooie binnentuin is nog niet klaar of al klaar met toeristen, hier valt niets te halen. Buiten staan wel stalletjes die gekookte eieren op een stokje verkopen, maar ze liggen zo heerlijk in de openlucht en de zon, dat we dit toch maar aan ons voorbij laten gaan.
Aan de overkant, eenmaal weer in de schaduw , bezoeken we een zeer chique merkenwinkel waar we eigenlijk alleen maar op temperatuur willen komen.
Zo doen we ook nog een Dollarwinkel aan.

• 03 April 2013 - 17:33

Thijs:

Weer een geweldig verhaal/ervaring met die bamboo trein! Geweldig!
    We zijn natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar jullie foto's!
    Gaat het goed met de hand van Elly?
    Blijf genieten dames!
    Tot het volgende verslag!
    Liefs en groetjes xxx

• 03 April 2013 - 18:23

Jan En Plonie:

Ha vakantiegangers,
    Er is alweer een week voorbij. Jullie hebben al veel gezien en gedaan en het lijkt ons erg afwisselend. Het reisverslag geeft steeds een prima beeld en zo kunnen we een beetje met jullie "meereizen". We wensen je verdere beterschap met je hand Elly en hopen dat het goed gaat. Geniet van de reis !!
    Veel groeten van ons.

• 03 April 2013 - 19:51

Jeroen Linda En Quinn:

Hey moeders,

Wat een prachtige verhalen allemaal en super leuk om te lezen.
    Zo te horen hebben jullie het heerlijk naar de zin en dat is leuk om te lezen.
    Je schrijft echt prachtig en we leven dan ook helemaal mee met jullie belevenissen.
    Die trein is wel erg grappig en eng tegelijk, maar ook wel weer spannend en leuk en natuurlijk weer een ervaring om niet te vergeten.
    Is het erg warm dat jullie verkoeling zoeken in een winkel?
    Anders daar gewoon een bed neer zetten! Lol...
    Wij waren vandaag met Quinn weg om de 9 jarige prik te halen.
    Dit ging niet zonder slag of stoten ,want ze was helemaal in paniek die arme schat.
    Maar we hebben toch even doorgezet voor haar belang natuurlijk al was het erg zielig om te zien.
    Ze heeft het super gedaan al zijn er natuurlijk wel wat tranen gelaten.
    Ach ja, daarna gelijk naar Toys xl at maakt weer een hoop goed.
    thijs was ook weer onder de panne bij Frans en Plony vandaag en maandag 2e paasdag heeft hij gezellig hier gegeten en hebben we zelf gemaakte hamburgers gegeten met een gezonde salade dus met de vitamines zit het ook wel goed haha...
    Vandaag heb ik pasa gemaakt met zalm en spinazie en roomkaas waar nog van over is en ik morgen even langsbreng.
    Zondag gaan we gezellig met Thijs en Daan en Samantha en wellicht Alex ook nog naar het sprookjesbos in enkhuizen...
    De verhuizing met de zaak is achter de rug en was erg zwaar, maar wel erg mooi geworden.
    Zal de foto's laten zien als je weer in het koude Nederland bent.
    We missen je wel, maar geniet er maar lekker van en we zien de rest van de verhalen graag tegemoet...

Groetjes daar en een dikke kus en knuffel van ons allemaal.

Xxx

• 03 April 2013 - 22:24

Danielle:

Wat een spannend avontuur met die wel heel speciale trein. Geweldig! Ik zie het al helemaal voor me :-). Leuk om te lezen weer. Ben benieuwd naar de foto's.
    Hier is het nog steeds koud. Zonnig maar met een ijzige wind en temperaturen rond het vriespunt voelt het nog steeds niet als lente (helaas). Misschien als ik een beetje verkoeling jullie kan op blaas, kunnen jullie wat warmte deze kant op blazen. Haha als dat toch eens zou kunnen he!
    Liefs van ons allemaal. X